Singles-sten som fyld i bundopbygning

Hej LDS

Dette er et kort spørgsmål. Jeg er ved at grave det sidste ud i vores 22kvm soveværelse, inden jeg skal fylde op med sand + flamingo + rionet + varmeslanger og slutteligt støbe.

Jeg skal fylde ca 10-15 cm sand på, før jeg er i rette niveau. Men jeg har en del af de der “singles-sten” på 20-40mm i overskud fra udgravningen (de lå øverst lige under betonen). Kan jeg ikke bruge dem som fyld nederst, i stedet for at køre dem på genbrug?

Jeg ved ikke om jeg overser noget uhensigtsmæssigt ved det. 

Så kan jeg nemlig nøjes med ca 5-7 cm sand.

Mvh Emil
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det vil være ganske udmærket, ligesom det vil være fint slet ikke at have gravet så dybt ud. 
Husk at køre med vibrator så det bliver fast det hele. Har du en mindre vibrator så er det ad 2 omgange da de ikke kan trykke sandet fast i mere end 10 cm pr. lag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt stenene vil arbejde sig ind i sandet eller omvendt (alt efter om du har sand eller sten øverst). Der må en anden byde ind her. 

Jeg tror jeg havde lagt singles nederst og så 4-8mm perlesten ovenpå. De er nemme at lægge ud og fordele og kræver minimal komprimering. 
@evelmand jo det var nødvendigt.

De har opbygget bunden meget underligt. Først beton, så singlessten, derefter 20cm porøst lecabeton som var smulret, dernæst 15cm slagger. Nu er jeg ved fast bund.

Så jo - meget nødvendigt.

Tak for svar. Vibrator er selvfølgelig selvskrevet.

Mvh Emil
Tres skrev den 13-10-2022 10:54:10

Jeg er lidt i tvivl om hvorvidt stenene vil arbejde sig ind i sandet eller omvendt (alt efter om du har sand eller sten øverst). Der må en anden byde ind her.

Jeg tror jeg havde lagt singles nederst og så 4-8mm perlesten ovenpå. De er nemme at lægge ud og fordele og kræver minimal komprimering. 

Jeg lægger singles direkte på den faste bund. Derefter sandet. 

Ved ikke om det kunne blive et problem, men sandet bliver jo tørt på et tidspunkt, og så er der risiko for det vil "forsvinde" med i singels.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 13-10-2022 12:03:09

Ved ikke om det kunne blive et problem, men sandet bliver jo tørt på et tidspunkt, og så er der risiko for det vil "forsvinde" med i singels.

Men svinder hårdt komprimeret afretningssand nævneværdigt? Tænker det må have fyldt alle små hulrum ud. 😊

Men vil du bruge singels så start med et lag sand, og så et lag singels og vibrer, så er du sikker på det bliver rimelig kompakt.
og så til slut afretnings lag af sand som vibreres..

Vi prøver igen, i morgen --
Du skal være sikker på at sandet vibreres ned imellem stenene. Når det er så tynd et lag så er jeg nu sikker på at vibrator kan klare det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis