Støbning af fundament: Fastgørelse af langsgående armering i bunden

Hej alle LDS'ere,

Mon nogen af jer har et kvalificeret bud på, hvordan jeg fastgør de nederste, langsgående armeringsjern i bunden af det hus-fundament, jeg er ved at støbe? 

Jeg har hørt følgende forsalg i min omgangskreds:

1) At lægge en flise pr. fx 1 meter i bunden af renden, og så lægge jernene på disse fliser, men jeg tænker, at så vil grundvand sive op langs flisen og op til armeringen, som så vil begynde at ruste. Man kan næppe forvente, at betonen bider sig helt tæt fast på flisernes sider - eller hvad tænker I?

2) At stikke nogle sumper armeringsjern ind i rendens sider - dvs. på tværs af renden - ca. 5 cm over bunden, og så lægge de langsgående armeringsjern ovenpå disse tværgående jern. Men jeg tænker her, at de tværgående jern jo går ud i jorden og dermed vil begynde at ruste, og at denne rust vil blive ledt ind til de tværgående jern.

3) En variant af nr. 2 ovenfor er at bruge elektrikerrør, men her antager jeg, at vandet vil løbe ind langs elektrikerrørene og ind på de langsgående armeringsjern...

Jeg tænker selv, at følgende måske kunne løse problemet med indsivende vand:

4) Samme som nr. 3 ovenfor, men hvor elektrikerrørene placeres ca. 15 cm over rendens bund, og de langsgående armeringsjern hænges i galvaniseret ståltråd under elektrikerrørene. Vandet vil givet sive ind langs elektrikerrørene, men vandet vil ikke ramme armeringsjernet, fordi det hænger indstøbt 10 cm under. Den smule rust, der kan "gnave" sig ned gennem ståltråden, må være minimal, fordi det er så tyndt, og fordi det er galvaniseret.

Hmmm.... Hvad gør man mon her?

På forhånd tak for nogle kvalificerede forslag :-)

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad med at gøre som man har gjort de sidste 50 år? Fyld renden 1/3 med beton og læg armeringen ned i, hvorefter du fylder mere beton ovenpå. 

Selvbygger med stort S. 
Det er helt klart metoden, at fylde lidt ned i grøften og så smide armering ned. Det behøver ikke at være så jævnt lagt ud, det er meget nem at skubbe det ned med en skovl hvor der skulle være lidt toppe i den våde beton. 
Du skal bare have armeringen liggende klar lige ved siden af grøften hvis det er med beton kanon det kommer. 
i øvrigt har du en ret livlig fantasi. Din metode med elektriker rør beskriver du vand der trænger ind. Jeg ved ikke lige hvordan det vand skulle komme ud af rørene 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Superdiy og ev elmand >> Tak for svarene.

Superdiy >> Det var faktisk også min hensigt, indtil jeg fik vendt det med venner og bekendte, som mente, at det var for usikkert, fordi man med den metode angiveligt ikke kunne være sikker på, at armeringsjernene blev liggende, hvor de skulle. Men jeg tror, at jeg går med den løsning, når både du og "ev elmand" anbefaler den.

ev elmand >> Det vand, jeg taler om, er grundvand, som trænger ind mellem ydersiden af elektrikerrørene og betonen.

Med venlig hilsen
Hjemmemekkeren
Ja og det sker heller ikke. Især når du bare lægger armerings jern ned som foreslået. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis