Mængde af kondens fra olie ovn

Hej, 
Har en lille diskussion med min far om hvor meget vand en petroleumovn afgiver. Havde ingen varmekilde sidste år (ved at bygge hus) og brugte sådan en, hvilket nok var lidt dumt..isåfald var der vand ned af væggene og fugt skader især når jeg ikke luftede ud. Vi enige om det sådan en der afgiver meget vand?
Han mener det fordi der var koldt luft der møder varmt hvilket lyder som bullshit.
Hvis I kender konkrete tal kan jeg få det afklaret med det samme hah😂
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Han mener det er fordi der var koldt luft der møder varmt hvilket lyder som bullshit.
Din far har fuldstændig ret. Kondensen opstår fordi den varme luft møder kold luft, fordi varm luft kan indeholde mere vanddamp uden at kondensere end kold luft med samme fugtindhold. 
Jeg har så et spørgsmål til dig og dit faderlige ophav: "Hvor skal vandet i petroleumsovnen komme fra. Der er ikke vand i petroleum".

fase
Det er rigtigt at der dannes vand når du brænder petrolium af. Som tommelfingerregel er det 1 liter vand per liter petrolium. Vandet er ikke noget problem i den varme luft, men vil kondensere på de kolde vægge.
Ja og en liter vand fylder en hel del i luftform...

Lummair skrev den 11-10-2022 14:05:52

Det er rigtigt at der dannes vand når du brænder petrolium af. Som tommelfingerregel er det 1 liter vand per liter petrolium. Vandet er ikke noget problem i den varme luft, men vil kondensere på de kolde vægge.

Jeg skal lige have dig til at forklare mig, hvor vandet kommer fra. Det er formentlig ikke i petroleumen. At det kondenserer på de kolde vægge, er vi enige om.

fase
Der vel heller ikkevand i gas. Alligevel giver det da en pæn mængde vand ved forbrænding...

Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Annonce
Restproduktet ved forbrænding er co2 og vand.  

Ved fuldstændig forbrænding af F-gas dannes der vand og CO2. Ved forbrænding
af 1 kg F-gas udvikles der 1,59 kg vand og 2,93 kg CO2.
Har du ikke set de reklamer for senge hvor det vises hvor meget vand du afgiver i løbet af natten.
2C4H10 + 13O2 → 8CO2 + 10H2O + energi

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Petroleum består hovedsaglig af kulstof (C) og brint (H). Det består af forskelle kombinationer. Med hensyn til forbrænding kan det regnes som C12H26. En forbrænding er en iltning (O2). Efter forbrændingen bliver det til 12 CO2 og 13 H2O. Det bliver altså til CO2 og vand (H2O).

Hvis man vil finde ud af hvor meget vand der kommer, skal man bruge det der hedder mol-tal.
Forbrændingen er
2 C12H26 + 37 O2  => 24 CO2 + 26 H2O

De har følgende mol-tal:

2x (12x12 + 26x1) + (37x2x16)  => (24 x (12 + 2x 16)) + (26 x ( 2x1 + 16))

340 + 1184 => 1056 + 468

Altså af 340 g petroleum og 1184 g ilt bliver der 1056 g CO2 og 468 g vand.

Din far har altså ikke ret. Der er derimod rigtigt, at der kommer cirka 1 liter vand ud af 1 liter petroleum, når det brændes. Petroliums vægtfylde er ca. 0,8 g/cm3.

Den forklaring med kold luft passer ikke. Så ville der også komme fugtighed fra en el-ovn. Tværtimod, når kold luft bliver opvarmet falder den relative luftfugtighed. Så du har ret i at det er bullshit.

Hvis der er fejl i ovenstående, sig bare til. "Formelen" C12H26 for petroleum kommer fra Wikipedia.

Vi kan blive enige om, at petroleum er en kulbrinte, men den indeholder ikke H2O. Vandet dannes under forbrændingen og dermed kan forbindelsen med kold luft godt få den forøgede vandmængde til at kondensere fordi indholdet af vanddampe øges. Hvis varmen der i mod frembringes ved hjælp af en elovn, som ikke kræver tilførsel af O2 for at udvikle varme, hvor der ikke dannes H2O, som øger fugtigheden i rummet med efterfølgende kondens til følge, sker der derfor ingen kondensering. Så det er ikke tyrelort.

fase
Der er ingen, der har påstået at der er vand i petroleum. .

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis