Fjern repos og åbn op til førstesal

Kære LDS 

Jeg har et spørgsmål til den garvede LDS'er eller tømreren. 
Vi bor i et hus med førstesal. På førstesalen er der i dag et repos, dér hvor trappen ender. Dette repos ønsker vi nu at fjerne, så der bliver åbnet op op til førstesalen og vi i stedet får en "hall". 

Da trappen blev etableret tilbage 60'erne blev der samtidig indsat en ekstra bjælke i etageadskillelsen, som trappen hviler af på. Denne bjælke ønsker vi dog at fjerne, så der kun er oprindelig bjælke tilbage, som så vil være fritlagt. 

Spørgsmålet er bare, hvilken konstruktion jeg kan lave, som trappen i stedet kan hvile af på. Har lavet en tegning og taget et par billeder. Tegningen er lavet, så vi kigger i ned fra fugleperspektiv. 

Håber I kan hjælpe med idéer og inspiration :-) 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan godt se at den "nye bjælke" ( 60 år gammel ) holder trappen oppe i toppen. Hvis du tager den væk ja så falder trappen jo ned. 
På øverste billede ses en mørk bjælke ( udveksling ) som går skrå. Denne kan holde trappen i den ene side. 
Så ses en stump lige over den orange dåse som du sikkert har sat midlertidig op. Den holder ikke meget da den kun sidder på 1 bjælke. 
Så hvis du kan få sat en længere en op så den når ind under til bjælken i næste rum vil det være godt. Det kunne være 45 x 95 som ligger ned det skal nok holde. Piller du de gamle brædder ned på det sted så får du lidt plads. 
Alternativ skal du have en så høj som mulig stump imellem den fritlagte bjælke og trappen Det kan være kraftig krydsfiner plade. Det skal fastgøres med store vinkel beslag både øverst og nederst på den fritlagte bjælke. Den kan nok gå ind på trappens vange og skrues fast der. Placering lige under den gule dør du har sat som midlertidig afskærmning. Så bliver det skjult og vil kunne holde trappen i den ene side. 
Hvis du sætter vinkel på bjælken først kan du måske undgå at et pille et stykke gulv op for at få det lavet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
@ev elmand: Gode tanker. Mange tak for dem! Umiddelbart hælder jeg mest til dit løsningsforslag 1, hvor jeg skal ind og have fat på den anden bjælke, i det andet rum. Nu nævnte du lige 45 x 95 - den tror jeg godt jeg kan få plads til. Men er vi sikre på den dimension kan bære nok? Jeg kan selvfølgelig godt se, at vi allerede får lidt hjælp i den ene side pga udvekslingen og den nok tager en stor del af læsset :-) 
Kan 1 stk 45 x 95 liggende ikke holde så bruger du 2 stk. ved siden af hinanden, det tager ikke lofts højde.  
Spørgsmålet er mere om du har adgang i det tilstødende rum. 
Men du har en 45 x 95 fast gjort perfekt og med et udhæng på ca. 50 cm Det kan holde til flere hundrede kilo. 

Tusind tak!
Vil gå i krig i efterårsferien.
God dag. 
Jge tror at udvekslingen ville blive stærkere hvis man lave et stykke spærtræ i samme højde som bjælkerne på højkant mellem spærene og nedefra fastgjorde et stykke lagt på fladen med skruer og lim, hvis det ikke skæmmer for meget så helst på højden.
Der vil være en vægtstangseffekt på udvekslingen der i videst muligt omfang skal overføres til mur og nabospær. En 45x95 lagt ned med en afstand på over en meter mellem fikseringspunkter kan sagtens bøje når vægten af trappen og en 100Kg person træder ned på første trin.

Forsøgt at illustrere nedenfor.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Annonce
Ja den foreslåede 45 x 95 på fladen er for at tage hensyn til lofthøjde ind under det stykke repos der skal være tilbage. 
Men du kan jo lave både mit forslag 1 og 2 samtidig, og sammenkoble dem med skruer og lim, så må det kunne holde uden at fjedre for meget.
Den 100 kg person vægt skal deles imellem denne udveksling og fastgørelse i den anden side. 

Tak, BOFH.
Jeg forstår pointen. Nok meget godt at stive det nye stykke spærtræ  af imellem de oprindelige spær. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis