Hej
For et par uger siden tændt jeg for gulvvarmepumpen for første gang i denne sæson. Mens jeg var i gang med at kontrollere, om pinden sad fast i nogle af telestaterne, lagde jeg mærke til, at det dryppede fra en af samlingerne på fordeleren. Jeg slukkede pumpen igen, men der dryppede stadig lidt, så jeg lukkede også for frem og retur på de to store røde håndtag (ses på billede 2). Jeg kunne ikke selv få tætnet samlingen, så jeg fik en VVSer forbi for nogle dage siden, som kunne klare det.
Så skulle jeg til at forsøge anden gang. Trykket var lidt lavt i systemet, så efter at have åbnet for frem og retur på de røde haner igen, lukkede jeg lidt vand ind i systemet ved at åbne på den røde og sorte håndtag (forbundet af den hvide slange) som kan ses på billede 1. Så tændt jeg for pumpen igen.
Men jeg oplever ikke, at gulvvarmen er særlig effektiv. I dag har jeg skruet op for alle termostater og skruet pumpen op på maks. ydelse, men efter 6-7 timer er der ikke blevet særlig meget varmere i huset.
Termometeret på frem viser 44 grader og retur 28 grader. Fordeleren og slangerne ud af den føles varm. Der er en fordeler mere i den anden ende af huset, som hverken føles varm eller kold.
Er der nogen, der har nogle ideer til, hvad fejlen kan være? Pumpen lyser, når den er tændt, men jeg er lidt usikker på, hvordan jeg rent faktisk kan bekræfte, at den pumper vand. Eller kan der være luft i systemet?
På forhånd tak!