udregne m3 varm vand til kwh

Jeg har en Lejlighedsejendom med en varmepumpe. Der er 3 lejligheder hvor jeg har sat varmemåler op til hver lejlighed samt vandmåler både til varm og koldvand.
Hvordan regner jeg 1 m3 varm vand om til Kwh ?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan ikke omregne varmt vand til kWh.

Der skal bruges 1,3 kWh for at opvarme 1 kbm vand 1 grad. Så hvis vandet skal varmes fra fx 10 grader til 50 grader skal der bruges 40 x 1,3 = 52 kWh til opvarmning pr kbm.
Jeg går ud fra at det er fordi du vil kunne afregne varmeforbrug til lejerne? Du skal i stedet bruge nogle varmefølere du montere på rørene til de enkelte lejligheder, på den måde kan de se hvor mange kW der er gået til de enkelte lejligheder.
Perhans: Der er sat varmemålere op i de enkelte lejligheder, så det er kun afregningen for det varme vand der mangler.
Hvis ellers der er cirkulation på det varme brugsvand, således at alle lejere kun skal tappe lidt vand før det er varmt, vel m3 afregning være i orden. Om der så også skal varmemåler på varmtvandsbeholderen er en anden sag.

Søren O
Tak Godeven....lige det jeg skulle bruge
Husk at de kWh der bruges er afgiven effekt fra varmepumpen. Den optagne effekt er COP faktoren mindre.

Hvis der skal opvarmes 52 kWh pr kbm, som i mit eksempel og har varmepumpen en cop på 4, skal
der bruges 52 / 4 = 13 kWh strøm.
Annonce
Ja tak
vil du regne med 4,71 eller 4,9 ?

Model AWG100-12-M AWG140-12-M
ErP Energieffektivitetsklasse 35°C/55°C A+++/A++ 
SCOP 35°C (gulvvarme) EN 14825  4,71
Opvarmningstilstand (A7/W35)
Varmekapacitet* kW  5,50 - 11,60
COP max - Ydelseskoefficient* 4,90
Data fra datablade er ofte lidt optimistiske sammenlignet med reelle data. Som man kender det fra biler og km/l.

Jeg ville regne med 3,5 da de 4,9 er maksimum og 4,71 er ved 35 grader.



Tak...
Hvad er forskelen på cop og scop værdi ?
COP er en måling under bestemte forhold, typisk opgiver producenten, den bedste der kan opnås.
SCOP er en standard måling for hvad effektiviteten i gennemsnit over en fyringssæson. Men det er ved mildere forhold end vi har i Danmark.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis