Kælder renovering

Hej med jer,

Her kommer min første besked på forum :) og det drejer sig om et renoveringsprojekt i min kælder. Jeg bor i en murstensvilla fra 1951 og jeg skal starte med total renovering. Huset har beton fundament (10cm) og hulmur i ydervægge. Jeg skal lave WC'en om til badeværelse og skal bryde betongulvet op til at lave kloak. Der kommer flamingo isolering og nyt betongulv I badeværelset men ikke gulvvarme (radiator i stedet for). I den forbindelse tænker jeg på at erstatte de gamle vand- og varmerør (jern) der kører langst ydervæggen med pex rør i rør ned i det nye gulv. 1) Skal alle rør sættes efter isoleringen på toppen af RIO-nettet før betonen skal støbes? 2) Jeg skal også lægge radonmembran i det hele kælder (der kommer klikgulv bagefter).  Hvordan skal den nye betongulv i badeværelset radonsikres da der kommer fliser på og ikke klikgulv?

Jeg tænker også på at erstatte de gamle jern varmerør langst ydervæggene i de andre rum med pex rør (i rør). Jeg vil gerne har dem gemt men er i tvivl hvad er bedst at gøre. Jeg tænker på de 3 følgende muligheder:
 A. Fræse dem ind i ydervæggen. Men er det smart at lave en rille ca. 5cm dybt hele vejen langst ydervæggen? Hvad med frost? 
B. Fræse dem ind i betongulvet. Men er det smart at rille 5cm i en 10cm betongulv? Hvad med frost? 
C. Gemme dem op bag kælderloftet. Men jeg har gamle pudsede lofter som jeg ikke tænker på at fjerne. Er det muligt at åbne en lille del af loftet til at føre rørene og pudse den del bagefter?

Jeg kan klare støre og komplekse opgaver men jeg mangler erfaring for det er mit første hus. Så jeres råd er meget velkommen. Tusind tak for hjælpen :) 
0 svar
 Følg tråden
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis