Opsætning af spots - renoveringsprojekt

Hej LDS.

Jeg er i gang med et større renoveringsprojekt af en 70'er bolig. Vi har fået lavet nyt gipsloft i hele boligen, og forventer også at få sat nye skillerum op.

Vi er nu kommet til at skulle sætte spots op. Jeg er i tvivl om fremgangsmåden og hvornår man skal måle/bore ud til spots. Vi har ikke haft maler på endnu til at spartle og male loftet. Ej heller er de nye skillerum sat op. Vores nye køkken er heller ikke monteret - så der står lige pt., næsten ét stort rum.

Jeg har prøvet at lave en plantegning over hvor spots skal placeres i huset - men jeg synes det er svært når man står og skal måle op til dem, fordi man jo ikke er 100% sikker på hvor fx. køkkenøen (inkl. emhætte præcis lander), samt fx afstanden 100% fra skillerummene. Derudover er jeg i tvivl om hvor mange spots man vil have brug for i hvert rum når først møbler osv. står.

Mit spørgsmål er derfor: Sætter man spots i allerede nu i processen, eller vil det være bedre at vente med at gøre det som noget af det sidste (efter der er malet, væggene er sat op, køkkenet står osv.)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den plan skulle du have lavet inden i satte loft op!

Kan du komme til loftet oppefra? Ellers bliver det udfordrende at få sløjfet strømkabel rundt til de forskellige spots.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Har du ikke lavet installation til spots inden du lavede loftet? Du bliver nødt til at lave tegningen færdig ned hensyn til placering af vægge og indretning af køkken samt placering af spots. Der skal vel også laves installationer af forskellig art til køkkenøen. Så ja du skal allerede nu lave huller til spotsene.

fase
Placering af installationskabler, dåser og spots skal der normalt tages stilling til før der kommer lofter of beklædning kommer op. Jeg fik sat et spot op pr kvm og minimum en halv meter fra væggen. Det giver fint lys i et køkken. 
Dåser, kabler og downlight trækkes først i de positioner i nogenlunde tænker spottet og dåserne skal være. Men det er autorisations krævende arbejde så skynd dig at ringe til din lokale elektriker. 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også