Thermobeton under gulvvarme (renovering af 69’ parcel)

Hej
Vi er ved at starte op på renovering af hus fra 1969. Vi har tidligere slået tanken omkring gulvvarm i leverum/værelser væk, da jeg forventede at det ville kræve total opbrydning og ny opbygning. Vi ville derfor gå med en strø konstruktion med isolering og trægulv øverst med klassiske radiatorer.
I mellemtiden har jeg så fået kendskab til en løsning med thermobeton og gulvvarme.
Vi har ca 11 cm at gøre godt med over vores betonlag.
Er der nogen der har erfaringer med en sådan løsning? Det ville se nogenlunde sådan her ud:

Originalt betonlag 100-200mm
Thermobeton: 50mm
Fiberarmeret afretningstyndpuds: 40mm (inkl 20mm gulvvarme slanger)
Massivt trægulv: 22 mm

Mit primære spørgsmål går på om isoleringseffekten bliver for dårlig.
Derudover, så er der på vores valgte gulv en max overflade temperatur på 25 grader. Vil man kunne varme et hus op (400 mm papiruld på loft, nye vinduer/døre) uden at gulvvarmen skal banke derudaf på bekostning af både kroner/ører samt et gulv der ikke kan holde til det.

Håber der er bogen der ved noget :)

Mvh

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Desværre er der ikke ligefrem nogen U-værdi at finde for Thermobeton.
Thermobeton er ikke noget vidundermiddel for isolering, selv hvis det kunne matche Kingspan isolering med en U-værdi på ca. 0,020, kommer du til at mangle godt 100 mm, for at opfylde BR 18 med U-værdi på 0,1, med forbehold for yderlig stramning af U-værdien.
Formoder at u-værdien for Thermobeton ligger på niveau for alm. gulvisolering, i så fald kommer du til at mangle, på niveauet, ca. 300 mm i isoleringstykkelse.
Formoder at din gulvvarme temperatur kommer til at ligge væsentlig højere en de 25°. Det kan let ende med at dit gulv bliver a la "sildebensparket" i løs form.
Du skyder dig selv, endda i begge føder, med den løsning.  
Har du slet ikke bemærket nuværende energipriser?
Tvivler på at de kommer ned på gl. niveau i den nærmeste fremtid. 

Termobetons u-værdi er 0,12 hvor flamingos er 0,033 så det kommer til at koste en formue i varmetab.

Selvbygger med stort S. 
Du skal også være meget obs på liniærtabet ud mod ydervæggen. Det er dyrt at smalte sne i haven med fjernvarme/naturgas/varmepumpe.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis