Tag kontra musten

Er ved at købe et hus fra 1802.
Taget er skiftet senest 2008 til fibercement. Flot arbejde. Ser tungt ud. Store bærende lægter.
Dog er der revnedannelse i murværk eller i hvert fald pudset.
Spørgsmålet er; kan et tag blive for tung til murværket? 
Svar tages imod med kyshånd.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds
Taget kan naturligvis blive for tungt. Men netop fibercement er det man kalder let tag. Jeg går ud fra at du mener almindelige eternit tagplader. Det er i hvert fald det man kalder  fibercement.
Der kan være mange årsager til små revner i pudslaget, og i et hus fra 1802 er det næsten med garanti at der er småfejl flere steder. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det nederste er en lille pronym / signatur som man kan sætte på sine indlæg. Der hvor du opretter dig som bruger har du denne valgmulighed. Der er folk som skriver at de har et firma o.s.v. Dette er en lille vits / mit valgsprog. Det har intet med dit indlæg at gøre.
Skal man skrive det lidt mere forståeligt: Jeg er lige så klog som alle andre i hele verden. Det de har samlet kan jeg skille ad, men om jeg kan samle det igen det er et spørgsmål. Derfor de 2 spørgsmålstegn. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så fik jeg da svar på det halve af mine spørgsmål...
Jeg synes at have svaret på dit spørgsmål, men vil da gerne uddybe, efter de nye oplysninger.
sp. kan et tag blive for tung til murværket. 
sv. Taget kan naturligvis blive for tungt. 
Men det vil normalt ikke være murværket der ikke kan bære. Tagkonstruktionen kan være lavet til let tag eller tungt tag.
Et hus fra 1802 vil nok være til tung tag da det sikkert har været til tagsten. Men det er ikke muligt at sige med sikkerhed for netop det hus. Her vil billeder af mur og op under spær hjælpe på det.
Mit hus ( ca.1916 ) har haft tagsten fra fødslen, men eternittag i en årrække. Da jeg så lavede nyt tag kunne jeg konstatere at tagspær var ved at blive skubbet lidt ud. Remmen som de hvilede på var ved at kæntre lidt. Jeg har så sat nogle gevindstænger ind, som skal holde det på plads.
Så hvis spærene er blevet ændret eller er for svage så kan taget / spærene da godt trykke murene ud. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Taget er næppe for tungt til huset. Tagplader i fibercement er et let tag, og utvivlsomt lettere end taget var da huset blev bygget.

Jeg ved ikke hvordan huset er bygget, men det har næppe fundament eller sokkel. Muren er nok bare sat på jorden, evt gravet lidt ned. Det har helt sikkert givet sig og har sprækker mange steder. Det er ikke ualmindeligt med skæve lofter, gulve og vindueshuller i gamle huse.
Gode ven, det er beton tagsten. Jeg havde set forkert i starten.
Ev, elmand, tak for svar.
Det fylder blot meget Ibens hovede, når man ikke har forstand på det. Skal der købes eller skal man lade være.

Iflg et gammelt utydelig foto, så har det vist været stråtag før.

Spær er sat i fordybninger i selve murstenene.

Har taget et screenshot af tilstandsrapportens fotos, hvor jeg zoomer ind. Måske man kan ane lidt


Et mere.

Og tak for jeres input.
Når du køber hus som er over 200 år gammel, så skal der være andre herligheds værdier end selve huset. Både energi og vedligehold vil være langt større end ved nyt hus. 
Det at der er mindre revner i muren er inden for det man kalder bagateller i den forbindelse. Det er mere hvad huset er isoleret med, vinduers tilstand lugter der fugtig i huset osv. der betyder noget 
Er det perfekt beliggende, prisen er i orden, grund er fin, osv. så skal man købe men ikke sætte huset til den store værdi. Planlægger man ny badeværelse - gulvvarme - ny køkken m.m. Så skal man nok vende budget lidt om ikek det var bedre at bygge nyt på grunden. 
Har man så lds / gds evner eller har lyst til at lære det er det naturligvis et ekstra plus. 
Det var blot lidt af mine erfaringer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis