Keramikdrejeskive stoppede med at dreje

Den anden dag startede min kone sin keramikdrejeskive, og med det samme stoppede den igen med et lille klik. Siden har jeg ikke kunnet starte den. Når der er strøm på kan man høre noget summe svagt, men der er ingen rotation. Lyden ændrer sig ikke når jeg regulerer hastigheden.

Er der nogen, der har nogle gode ideer til, hvad der kan være galt, hvad jeg bør tjekke og hvad jeg kan gøre, for at få den til at køre igen? :)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nogle billeder af motoren ville være godt...

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg ville lige vente med at skille den mere ad til jeg havde fået et par gode råd… men måske de her fotos er ok?

Summelyden kommer umiddelbart fra strømforsyningen. Der er spænding på  indgangen af strømforsyningen, men ingen spænding på den røde/sorte forbindelse mellem strømforsyning og hvad jeg tænker er motorkontrol… 
Så ingen spænding på udgangen fra strømforsyningen, har du tjekket om der sidder en sikring, og om den er sprungen.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvor stor er motorspændingen? 12-24 230V

fase
Der sidder en sikring loddet på inde i strømforsyningen, men min målepinde er for korte til at nå den.

Mit problem er, at der faktisk er garanti på maskinen, men den er købt i tyskland og sælger svarer ikke på mine henvendelser. Så jeg er lidt i tvivl om det nu er en god ide at bryde forseglingen på strømforsyningen, eller jeg skal vente og se om de gider svare mig på et tidspunkt.

Jeg kan desværre ikke se på strømforsyningen eller motoren, hvad udgangsspændingen er - gætter på der sidder et mærke på bagsiden, men det kræver så igen at jeg bryder forseglingen…

Men er godt nok fristet. Gider ikke til at sende monstrummet til tyskland - hvis de da nogensinde svarer :)
Annonce
Hvis du ikke vil sende monstrummet til Tyskland, så bryd forseglingen så du kan komme til at måle. Hvis du kan måle spænding over sikringen er den brænd over.

fase
Hvis du ved hvor sikringen er monteret kan du måske måle på lodde stederne på bagsiden af printplade. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak for svarene! 

Lige en tanke - hvis strømforsyningen summer, kan det så stadig være sikringen, der er gået?
asgerhallas skrev den 10-10-2022 19:29:22

Tak for svarene! 

Lige en tanke - hvis strømforsyningen summer, kan det så stadig være sikringen, der er gået?

Det kommer helt an på, hvor i kredsløbet sikringen sidder. Sidder den f.eks. i udgangen til motoren kan strømforsyningen godt summe.

fase
Lige en opfølgning. Producenten - direktøren selv, lille tysk firma - ringede til mig og bad mig komme med et par oplysninger, og sendte prompte en ny motor og en ny strømforsyning.

Han sagde at de havde haft en serie motorer, der havde brændt strømforsyningerne af.

Jeg fik lov selv at skifte, efter eget ønske, så jeg slap for at sende den tilbage. Pyh. 
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis