Nedstøbning af Stolpespyd

Hej...

Jeg har købt disse, da jeg skal lave et 10 meter langt Hortus tæt hegn.

https://www.frishop.dk/pi/NSH-stolpespyd-galvaniseret-91-x-91-x-750-mm_6521193_86741.aspx

Nogen der har erfaring med at støbe disse ned, da stolperne skal kunne holde et 180 cm højt hegn?

Og skal skruerne være oppe over jorden? Altså der hvor skruerne er skruet i stolperne?

Tak på forhånd... :)

Dbh. Thomas
Hej... Jeg har købt disse, da jeg skal lave et 10... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ThomasOMalley77 skrev den 12-10-2022 13:16:44


En guide jeg fandt, beskriver at man skal putte sand under stolpen og fem centimeter op ad siden. Resten kan så støbes fast. Håber det giver mening. På den måde vil vandet kunne løbe væk. 

Der er så mange meninger om dette. Personlig ville jeg gøre som elmanden beskriver. Men jeg har ikke selv sat stolper i den højde, til hegn, men sat korte stolper til min terrasse det stampede jeg omkring dem med nedknust beton for at dræne omkring stolpen. Hvor længe det holder vides ikke. Det er dine stolper du bestemmer.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 12-10-2022 14:11:03

ThomasOMalley77 skrev den 12-10-2022 13:16:44


En guide jeg fandt, beskriver at man skal putte sand under stolpen og fem centimeter op ad siden. Resten kan så støbes fast. Håber det giver mening. På den måde vil vandet kunne løbe væk. 

Der er så mange meninger om dette. Personlig ville jeg gøre som elmanden beskriver. Men jeg har ikke selv sat stolper i den højde, til hegn, men sat korte stolper til min terrasse det stampede jeg omkring dem med nedknust beton for at dræne omkring stolpen. Hvor længe det holder vides ikke. Det er dine stolper du bestemmer.

 Ja, det ved jeg. :) Men ville give tippet videre i forhold til hvad andre evt. ved.

Her så min mening om sætning af træ stolper i rækkefølge fra dårligste til bedste, når vi taler om hegn. 
Er det skur, carport eller lignende så kan man anvende stolpe sko, da der kan komme skråstivere eller plader til at holde det på plads.
4. Man kan støbe stolper ned, med beton i bunden af hullet og op på sider af stolper. i løbet af kort tid svinder træet lidt og vandet kan trænge ned ved siden af. Det står så ligesom i en urtepotte/ vase og bunden vil være våd stort set hele tiden. Det står godt og stolper kan være ret korte. Men det rådner ret hurtigt 5-8 år vil være et skud. Desuden er det ret irriterende at tage op når den store beton klods er med. 
3. Grave hullet præcis dybt nok og så stampe lidt sand/grus ned først og derefter beton. Det vil holde ret meget længere, da vandet kan sive nedenud. Men stadig problem med betonklods hvis man táger det op. 
2. Grave ud og bruge stabil grus eller lignende som stampes ned i hullet. 
Det vil også holde længere end nummer 4 og er noget nemmere at grave op igen. 
1. Bruge lidt længere stolper  70-80 cm nede i jorden og så stampe den overskydende jord godt ned igen. Det er lidt afhængig af jordtype. Meget leret jord er svær at stampe ordentlig ned. 
Det vil også holde længere end nummer 4, og der skal ikke investeres i stabil grus. 
længden har noget med arm x kraft at gøre. I min ungdom gravede vi træ elmaster ned. 20 % af længden skulle ned i jorden. Så en 8 m mast skulle graves 160 cm ned. Det kunne holde i de fleste jordtyper. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 12-10-2022 17:49:25

Her så min mening om sætning af træ stolper i rækkefølge fra dårligste til bedste, når vi taler om hegn.
Er det skur, carport eller lignende så kan man anvende stolpe sko, da der kan komme skråstivere eller plader til at holde det på plads.
4. Man kan støbe stolper ned, med beton i bunden af hullet og op på sider af stolper. i løbet af kort tid svinder træet lidt og vandet kan trænge ned ved siden af. Det står så ligesom i en urtepotte/ vase og bunden vil være våd stort set hele tiden. Det står godt og stolper kan være ret korte. Men det rådner ret hurtigt 5-8 år vil være et skud. Desuden er det ret irriterende at tage op når den store beton klods er med.
3. Grave hullet præcis dybt nok og så stampe lidt sand/grus ned først og derefter beton. Det vil holde ret meget længere, da vandet kan sive nedenud. Men stadig problem med betonklods hvis man táger det op.
2. Grave ud og bruge stabil grus eller lignende som stampes ned i hullet.
Det vil også holde længere end nummer 4 og er noget nemmere at grave op igen.
1. Bruge lidt længere stolper  70-80 cm nede i jorden og så stampe den overskydende jord godt ned igen. Det er lidt afhængig af jordtype. Meget leret jord er svær at stampe ordentlig ned.
Det vil også holde længere end nummer 4, og der skal ikke investeres i stabil grus.
længden har noget med arm x kraft at gøre. I min ungdom gravede vi træ elmaster ned. 20 % af længden skulle ned i jorden. Så en 8 m mast skulle graves 160 cm ned. Det kunne holde i de fleste jordtyper. 

Tak for dit svar. Tænker at jeg nok benytter 1 eller 2. :)

Hej Thomas,

Jeg står selv og skal igang med at nedstøbe/nedsætte hegnsstolper.

Jeg er dog i tvivl om hvilke stolper jeg skal vælge. Hvilke har du brugt/tænkt dig at bruge?

Jeg vil også gerne de holder så længe som muligt :-) 
Helten9440 skrev den 18-11-2022 13:04:26

Hej Thomas,

Jeg står selv og skal igang med at nedstøbe/nedsætte hegnsstolper.

Jeg er dog i tvivl om hvilke stolper jeg skal vælge. Hvilke har du brugt/tænkt dig at bruge?

Jeg vil også gerne de holder så længe som muligt :-)

Hej Helten

Som sagt tidligere, så har jeg brugt Hortus bjælker og brædder. Bestilte 5 fag, da det var billigere. Overvejer at bestille 5 fag til, da jeg stadigvæk mangler 6 meters opsætning. 3 fag til det og de andre 2 vil jeg så bruge et andet sted.

Jeg er egentlig ret godt tilfreds med resultatet.

Brugte sand under stolpen. ca. 5 cm op og derefter en halv pose stolpecement.

Det har virket fint. Selv her under stormen.

God fornøjelse.

Dbh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis