Nedstøbning af Stolpespyd

Hej...

Jeg har købt disse, da jeg skal lave et 10 meter langt Hortus tæt hegn.

https://www.frishop.dk/pi/NSH-stolpespyd-galvaniseret-91-x-91-x-750-mm_6521193_86741.aspx

Nogen der har erfaring med at støbe disse ned, da stolperne skal kunne holde et 180 cm højt hegn?

Og skal skruerne være oppe over jorden? Altså der hvor skruerne er skruet i stolperne?

Tak på forhånd... :)

Dbh. Thomas
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Jeg må desværre skuffe dig. Det er en rigtig dårlig løsning, som du vil blive meget træt af. Stolper som sættes ned i spyddene vil dingle fra side til side. 
Jeg har netop set et " fint" hegn på stolpespyd på en af mine vandreture. Det stod fint og overraskende stift. Jeg kiggede på bagsiden og kunne se at der var sat et ekstra hold stolpespyd ca. 1 m derfra og skråstivere op til alle stolper. 
Du skal sætte stolper direkte ned i jorden, og undlade spyddene. Ved 180 cm højt hegn mindst 250 cm stolper så de kommer 70-80 cm ned.
Så stamper du stabil grus ned på siden af stolper.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
@ Erik Var de spyd du observerede også sat i beton? Jeg har brugt sådanne spyd til 6 stolper i et tørrehus. Den store fordel er at stolperne ikke rådner. Hvis stolperne sidder rigtig stramt i spyddet og det er støbt ned hvorfor skulle hegnet så ikke stå fast. Hvis trådstarter har købt dem så ville jeg lave et forsøg med en stolpe og se hvordan det blev. Den firkantede del med stolpen skal være over betonen.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for jeres svar. Umiddelbart tænker jeg at stolperne skal støbes ned. De er 270 cm høje.

Havde regnet med at skære af dem og bruge resten af stolperne et andet sted hvor jeg har brug for dem. Ud til vores vej, hvor hegnet ikke skal være så højt.
kovas skrev den 08-10-2022 08:26:04

@ Erik Var de spyd du observerede også sat i beton? Jeg har brugt sådanne spyd til 6 stolper i et tørrehus. Den store fordel er at stolperne ikke rådner. Hvis stolperne sidder rigtig stramt i spyddet og det er støbt ned hvorfor skulle hegnet så ikke stå fast. Hvis trådstarter har købt dem så ville jeg lave et forsøg med en stolpe og se hvordan det blev. Den firkantede del med stolpen skal være over betonen.

Jeg har købt de rigtige skruer til spydene osv. NKT fransk skrue. NKT firkantskive. Selvfølgelig i de rigtige mål.

Okay. Tak for svar om den firkantede del. Det giver jo god mening, så vandet kan løbe ud i bunden.
Annonce
Jeg kan ikke se om det ene eksempel er støbt i beton, men det har heller ingen betydning. Det svage punkt er hvor stolpen går ned i stolpespyddet. 
Det er meget fint med stolpespyd til tørreskur, carport, hønsehus m.m. hvor stolper er forbundet i taget. Eventuel med skråstivere.
Men til 180 cm højt hegn dur det simpelthen ikke. 
Men nu er det jo ikke det der bliver spurgt, så det er helt korrekt at den firkantede del skal sidde over beton. Ellers er det jo også svært at få skruer i   
Kom gerne tilbagemelding når nu har lavet forsøget. 
Det at stolpeender skal bruges et andet sted kunne løses ved at bytte stolpesko til nogle nye stolper som kan saves i flere stykker. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil da anbefale at stolpen er sat på spyddet inden der støbes så der er noget at rette ind efter.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Tak for jeres svar. Tænker at det er bedst at støbe stolperne ned som de er, og bruge stoplespyddene til hegnet ud mod vejen. :)

Er der nogle metoder i kan anbefale i forhold til nedstøbning af stolperne? Guides, faldgruber, m.m.?
Hvis du ikke vil nedstøbe stolpespyddene så ville jeg grave dem ned som evelmand beskriver tidligere i tråden. Det frarådes generelt at støbe omkring træstolper, da vandet vil sive ned omkring dem uden at kunne komme væk.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
kovas skrev den 10-10-2022 15:04:53

Hvis du ikke vil nedstøbe stolpespyddene så ville jeg grave dem ned som evelmand beskriver tidligere i tråden. Det frarådes generelt at støbe omkring træstolper, da vandet vil sive ned omkring dem uden at kunne komme væk.

En guide jeg fandt, beskriver at man skal putte sand under stolpen og fem centimeter op ad siden. Resten kan så støbes fast. Håber det giver mening. På den måde vil vandet kunne løbe væk.

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis