Lokalisering af lysdæmper samt montering af fuga slider dæmper

Hej

Jeg prøver at lokalisere hvor lysdæmperen til mine spots sidder. 

I dag har jeg godt nok dæmpning på lyset ifm. 1 p afbryder med fjedertryk, men ønsker at bruge en fuga LED-S 120 VA med korrespondance.
Jeg har kigget ved mine stikkontakter, i loftsdåsen samt i teknikskabet, dog uden at vide hvor dæmperen sidder. Jeg har ikke nogle tavledæmper ud fra hvad jeg kan se, så er helt forvirret over hvor dæmperen så er. Jeg har vedhæftet billede af relæet, nogen der ved om det kan være en tavledæmper?

Jeg har prøvet at koble lysdæmperen med slider på et værelse, dog vil lyset ikke tænde efter montering, og der sker intet når jeg prøver at justere på lysdæmperen, som manualen siger. 
I kontakten er der en 1 polet afbryder med fjedertryk + stikkontakt nedenunder. Der er 2 brune samt en sort ledning i den nuværende afbryder, se billede.

Er der nogen der har et bud på hvor dæmperen evt kan være og hvordan jeg for lysdæmperen til at virke evt. 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
du kan ikke koble den nye lysdæmper til før du har fundet den gamle, den kan evt ligge i lampeudtaget eller i en dåse på lofte.

hvorfor vil du hellere have en fuga skyde lysdæmpere..?


Det var også det jeg tænkte, og derfor jeg gik i gang med at lede efter hvor den kunne gemme sig. Skal man have 1 til hvert rum man styrer, eller skal man bare have 1 til hele huset ? 

Det var for at kunne styre lyset på et værelse mere præcist, da vi har en nyfødt dreng, hvor vi så har lyset tændt på laveste niveau for nemmere at kunne se om natten uden alt for meget lys. 
Der sidder en lysdæmper for hver tænding du har, så hvis du har en kontakt eller flere kontakter som tænder det samme lampeudtag så er det en lysdæmper.

man kan sagtens skifte den nuværende lysdæmper til en som Husker det sidste indstillet nieavu, afhængig af hvor mange steder du kan tænde lyset kan det være en nemmere løsning.
for hvis du kan tænde lyset på flere kontakter så skal ledningerne monteres anderledes hvis du ønsker at benytte en fuga lysdæmper.
Jeg havde i dag alle Troldtekt pladerne løsnet ved hvert spot og lampeudtag i loftet. Det var inde på det lille børneværelse, hvor der kun er 1 kontakt til lyset. Der sidder hverken dæmper i loftsdåsen eller stikkontakten, eller ved spots. Burde der ikke være en dæmper der et sted på det værelse ? 
K.Lynge skrev den 07-10-2022 18:12:39

Det var for at kunne styre lyset på et værelse mere præcist, da vi har en nyfødt dreng, hvor vi så har lyset tændt på laveste niveau for nemmere at kunne se om natten uden alt for meget lys. 

Spørger nysgerrigt hvorfor i ikke opsætter en eller anden lampe, enten med lokal dæmper eller med passende svag pære, i rummet?


Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja, åbnede lampeudtaget og kiggede efter, men der var kun samlinger af ledninger.

Det bliver det også til en mere lokal lampe, køber en her i weekenden :) 
Du skal også være opmærksom på om lyskilden er at den rigtige type.
Selvom den er dæmpbar, er den muligvis ikke kompatible med din nye skyde dæmper.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis