Hvilken gering-kapsav? Erfaringer efterlyses

Hej LDS´ere

Er der nogen der har erfaring med den type kapsave som står i næsten alle byggemarkeder. De kan alle skære i gering og smig (staves det sådan?) og har teleskop.
Priserne på bambusmærker som powerkraft ligger fra 750 kr i jem og fix og op efter.
Hvis behovet ikke er så stort, men man f.eks skal lave ny stern o.l. på huset, kan disse save så bruges? Er det bedre at købe noget mere professionelt til selvfølgelig en højere pris eller er man i virkeligheden godt nok hjulpet med en af de billige?
Erfaringer eftersøges.

mvh Anders
34 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej!!

min powerkraft er noget slaskværk!! man kan ikke være 100% sikker på den vinkel man indstiller den på.

pris og kvalitet hænger lidt sammen!

MVH

Kim
Specielt teleskop modellerne skal du være meget opmærksom på opbygningen.

De fleste billige har et "teleskoprør", hvilket gør at der ikke er meget der holder saven når du trækker den frem... den kan forholdsvist let dreje rundt omkring dette teleskoprør... Oftest en lidt ustabil opbygning.

Adre, også billige har en dobbet teleskoprørs konstruktion, her er saven ikke på samme måde villig til at dreje rundt...

Men check saven inden du køber, skru de forskellige stille skruer løse og spænd dem igen. Træk nu i saven og få en fornemmelse af om den er solid nok... Hvis den uibelastet ikke er solid nok så glem det !! Er den umiddelbart solid nok så spærg om du må prøve den i et stykke træ, eller om du kan aflevere den og få pengene retur hvis du ikke er tilfreds..

Hvis du kan få pengene retur ( få det skriftligt ) kan du jo teste en dag der hjemme og levere den tilbage hvis den ikke er OK..

Selv har jeg kigget meget på profsavene med udtræk.... Men de koster vel min 4.000,- og op efter.... Så der er en meget stor pris forskel.

Sørg også for at der er noget power i saven... Mange hobby modeller lider lidt under manglende power... Har en lille transportabel bordrundsav. Den var billig og virker fint, bortset fra at den ikke har ret meget power... Men til prisen var det ok for mig.

MVH Njord
Jeg har lige købt en DeWalt hos Toolworld.dk, til 2000 kr.
Den er jeg meget glad for, den er meget præcis i indstillingen.
Når jeg kan få en så god sav for 2000, vil jeg bestemt ikke købe det andet L*** man kan få, men det kommer selvfølgelig an på hvor meget den skal bruges. Hvis man kun skal skære et par bræder om året, er 2000 for meget.

Kan i øvrigt anbefale Toolworld.dk, billigt værktøj.
Det tager en uges tid før de levere, men det fungere bare.
Jeg har købt hos dem 3-4 gange nu, og de ting jeg har fået leveret har passet til det bestilte.

Soernf
Hej..
jeg overvejer også at købe en kapsav nu da jeg bl.a. skal til at bygge en træterasse til sommer..

Jeg prøvede at kigge på den dewalt hos toolworld men har den teleskop ???

Og er det egentlig nødvendigt med udtræk?? hvis vi nu antager at den fx skal bruges til at save terasse brædder/lægter med???
Dvs er der nogen der måske har købt en sav uden udtræk og så siden fortrudt?? eller måske omvendt??

Edit: ok har kigget lidt - og kan se at den ikke har teleskop.. Men spørgsmålet er stadigt om og i hvilke tilfælde det er nødvendigt?

Mvh
/Niels
For en del år siden kunne man få en Dewalt radialsav, hvor selve saven også kørte i en vandret skinne, som de mere moderne typer.
Den var jeg meget varm på, men syntes alligevel ikke jeg havde tilstrækkeligt at bruge den til.
Man kunne få en masse tilbehør, så den blandt andet også kunne anvendes som fræser, når man kippede motoren.
Men den er måske udgået af produktion?
Jeg har søgt lidt, men har ikke kunnet finde den.
Måske nogen kender modellen?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Annonce
Radialsaven tror jeg ikke de laver mere, men de findes nogen gange på dba.dk under værktøj.

Teleskop er jo ganske glimrende, hvis du har noget bredt, som skal skæres. Ofte kan en alm. kapsav ikke klare 300 mm, men det kan en med teleskop.

Så er det jo op til én selv, om det er nødvendigt.

Personligt drømmer jeg om en DeWalt bygningssav, og jeg kan godt nøjes med DW742. Den står til 5595,- incl. moms hos toolworld, men det er mange penge.

mvh. Carsten
@ Niels

Jeg rev det gamle tag af huset og lavede nyt sidste år og er nu igang med at indrette 1. sal.

I den forbindelse har jeg investeret i en kapsav med teleskop af model "ikke så dyr" :oops:. Og nej, den er ikke 100% præcis med vinkelangivelserne, men det vænner man sig nu hurtigt til at kompensere for, så vinklerne bliver iorden.

Jeg ville gerne have købt en Dewalt eller lignende, men grunden til at jeg ikke gjorde det var en realistisk vurdering af mit behov. Mit behov her og nu er byggeriet, men bagefter kommer jeg måske til at bruge den 2 gange om året og til det brug må jeg indrømme at jeg var for nærig til at investere i en dyr model.

Saven har været til en umådelig stor hjælp og jeg vil meget nødig undvære "udtrækket". Når først man går igang er der faktisk rigtig mange ting der er lige præcis for brede til bare at save over. Samtidig er det vigtigt at huske at når der først skal laves vinkel på, så bliver snittet altså temmelig meget længere.

MVH
Kim

MVH
Kim
Jeg har koebt den kap og gerings sav de har hos Toolworld.dk, uden udtraek.
Nu ved jeg godt at flere vil sige at det er doedssynd, men jeg brugte den til at skaere braende med sidste weekend, og den kunne tage nogle stammer paa 20 cm i diameter, uden problemer.

Til Niels Kau:
Hvis du kun skal skaere terrase braeder op laegter er den rigelig god uden udtraek.

SoernF
Jeg har købt en 1800W sav med udtræk hos Harald Nyborg. Til købte jeg en Bosch klinge af høj kvalitet. Nu har jeg en sav der laver et utroligt flot snit. Den har kun en teleskopføring, men det virker ok. Denne sav kan tage 75 mm i højden og ca. 350 mm i bredden. Føringen er der lidt slør, men jeg tror ikke de giver mere end 0,5 grad.
Hvis jeg skulle ofre flere penge på en KG-sav ville jeg købe en Electra Bechum. Det er gedin kvalitet til en rimelig pris.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Dewalt, Electra Beckum, AEG, Makita, Hitachi (og alle de andre) har to store fordele - de kan skære lige eller justeres til det og de kan holde.

Købte en Güde med 250 mm klinge, som kan klare de fleste husopgaver, for 1200 (fås nu omkring 800). Den - eller nærmere DE - har sammenlagt været brugt til at lave beklædning på et legehus samt lægte tre lofter. Kostede et nedslidt leje, nye kul, to land (var skæve fra fabrikken!), knækket "tallerken". Heldigvis på garanti det hele ;-)

Men når ovennævnte bras går i stykker næste gang, står der dewalt (teleskop) på ønskesedlen.

Når det er sagt - har set små kapsave til 4-500 kroner og hvis formålet bare er lidt hyggehobby, så er helt sikkert fine (selv fejljusteret saver de pænere end de fleste håndværkere i frihånd.....)

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 24 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis