Renovering af badeværelse

Er der nogen der linke eller beskrive hvordan man renoverer et badeværelse fra 80'erne som ikke er bygget med fliser/vådrumsmembran og der intet cement er generelt?

Der er gulvspånplader under vinylet i gulvet og vægge/loft er beklædt med rustikbrædder. Der er både et etage ovenover og under, men der er to indvendige væg, en skrågvæg/skunk mod tag og en let ydermur. 

Kan jeg beholde rustikbrædderne og montere et gulv i træ eller laminat? Vil gerne beholde "træ-looket" men blot modernisere toilet/vask og installere et badekar i stedet for brusekabine. Har set i udlandet man bruger træ/laminat gulv men har ikke set det i DK. Min idè var at bruge vådrumsgips og vådrumsspånplader og så beklæde med træ. Faktisk sådan lidt "sauna" agtigt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fibo tresbo, som de forhandler i Bauhaus, er laminatpaneler til vægge, som er vådrumsgodkendte.

Dem kan du skrue direkte op på vægge af træ.
Dog er systemet hundedyrt, og der skal bruges specielle montageskinner mv. fra deres eget system, som gør den samlede m2 ganske latterlig.

Dog kan det være fint, når det nu er få m2, og bestemt billigere end at få en håndværker til at lave et nyt badeværelse.

Siden du har træ i de primære konstruktioner, ville jeg gå med en Jackoboard eller wedi løsning, som det primære system for vandtætning. Du kan så evt. Supplere med laminatpaneler på dele af væggene.

De omtalte plader fås med indbygget afløbssystem, og kan limes og skrues til eksisterende underlag af træ. Herpå kan lægges gulvvarme og fliser. Plader på vægge kan beklædes med fliser eller puds.
Pladerne kræver udelukkende vådrumsarmering i samlingerne, for at systemet er vådrumsgodkendt og tæt.

Du slipper ikke for at etablere gulvafløb, selvom du ønsker badekar.

Fordelen ved wedi/Jackoboard pladerne er også deres lette vægt, de er lavet af hård skum som kan skæres til med kniv, så ganske let at arbejde med. Desuden isolerer de rigtig godt, så det er en fordel mod skunk og kolde vægge.

Træ og laminat kan du ikke bruge på gulvet, men du kan få klinker som ligner planker i træ.

Skal du bruge gips nogle steder, bør valget altid falde på fermacell fibergips. Det er der flere her i forummet der vil være enige i. Du kan slippe med et enkelt lag, hvis du bruger 15mm pladen. Normalt skal man bruge to lag i vådrum.

Jackoboard finder du her:

Link​​​

Elektronikteknikeren
Hej Gregeren

Tak for svaret. Hvad er forskellen mellem Wedi og Jackoboard? Er det blot det samme men forskellige mærker? Er den primære fordel man slipper for selv at lave fald og afløb??

Så for at undgå at bruge for mange penge på Fibo tresbo, kan jeg gøre følgende:

1) Fjerne vinyl fra gulv, rustikbrædderne fra loft, skråvæg og vægge
2) Montere fx jackoboard på gulv 
3) Montere fibergips på væg
4) Tage mig af samlinger, spartle og montere fliser + sanitet

Jeg glemte at nævnte en ting, jeg vil gerne instalere elgulvvarme, virker det fint med denne løsning eller er der andre muligheder?

PS: badeværlset er kun ca 7-8 m2
Det er to forskellige mærker, men samme produkt..

Pladerne er gode på gulvet med elgulvvarme, da de isolerer, og dermed sparer dyre kroner til el.

Endvidere er de til at lægge fliser på, så det er en fordel når nu undergulvet er af træ, som arbejder med tiden.

Herudover er fordelen at der er indbygget fald, i pladen til afløbssystemet.

Så der er generelt færre faldgruber.

Din plan lyder glimrende.

Elektronikteknikeren
Når du skriver "tage mig af samlinger" så mener du sikkert vådrums sikring. For det er nemlig et krav nå du fravælger vinyl. Denne er nemlig godkendt vandtæt når det er uddannede montører der svejser det sammen

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Spændende projekt!
Annonce
Tak igen. Nu kiggede jeg på brugsanvisning for Wedipladerne, det ser fedt ud! Måske det kan bedre betale sig for mig at bruge dem til vægge/lofter også i stedet for fibergips. Kan de monteres direkte på skillerumslægter? Jeg tænker ikke det er pænt at sætte dem på rustikbrædderne.

Du kan bruge dem direkte på underlag af træ, ved at skrue dem fast med de egnede skruer med skive.

Hvis du skruer på lægter, skal der forskallingsbrædder vandret pr. 30cm cc. Til vådrum skal plader være mindst 20mm tykke.

Det er helt fint at bruge dem til vægge, så længe du pudser dem eller beklæder med fliser, da de ellers er har for tyndt et overfladelag til at kunne bære andet end maling.

Du bliver glad for wediplader når du skal bære rundt på dem, samt når de skal skæres til, det er noget lettere og hurtigere end med de tunge gipsplader, og så får man hurtigt lukket rummet af og gjort det vandtæt.

Der er en del videoer på youtube hvor du kan få fornemmelsen af hvordan det er at arbejde med.

Elektronikteknikeren
Tak for det =)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også