Opførelse af el-skab foran ejendom

Hej,

Der har været en del gravearbejde på nabogrunden de sidste par uger og da jeg kom hjem i dag blev jeg lidt overrasket over at der er blevet placeret et af de større el-skabe, lidt over 1 meter høj og 1 meter bred, foran mit hus, på græsplænen imellem fortov og skel.

Jeg har altid troet at der ville ske partshøring eller at man i det mindste ville blive informeret om opførelse af el-skabe foran ens adresse.

Så mit spørgsmål er: 
Bliver man ikke normalt informeret om det?
Eller kan jeg forvente flere af den slags overraskelser foran mit hus 😊
 
 
Det er en privat fællesvej og nabogrunden er ren erhverv, men ved ikke om det har nogen betydning. 

 
På forhånd mange tak
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så længe skabet er placeret i såkaldt offentlig areal, altså uden for dit skel. Skal du ikke forvente at blive orienteret eller hørt, om det passer dig at have skabet stående. 
Det kan så diskuteres, om der ikke kunne findes en pænere placering af skabet. Det afgøres ofte ved at finde en placering, som generer mindst muligt. Det kræver så, at man bevæger sig udenfor kontoret.

fase
Der er vel stadig regler for, hvor tæt på skel man må bygge. Og de regler må glde begge veje, hvis der skal være bare en lille smule anstændighed tilbage. Hvad er afstanden til skellet??

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr.: Der er pt. afspærret, men ser ud til at basen er 10 cm fra skel, og selve skabet er så 15-20 cm fra skel.

Ift. at finde den pæneste placering, så må de jo have besluttet at det var pænere at stille foran et privat hus end den virksomhed som betaler for ombygningen (el-ladeplads), på trods af at der var plads der.
Du kunne måske tage et par billeder af opstillingen. Det er svært at forestille sig situationen uden billeder. 
Da skabet står i offentlig terræn, er der nok ikke meget at gøre, men du kunne spørge hos forsyningsselskabet om det virkelig er deres mening at placere skabet, hvor det nu står. Skabet er formentlig monteret med kabler, hvilket gør en flytning besværlig/dyrt for forsyningen.

fase
Grunden til den her tråd var ikke at jeg ville have fjernet el-skabet, men mere hvilke regler der er i forbindelse med etablering af det.
 

Jeg syndes bare det virker lidt besynderligt at jeg vha. e-boks bliver informeret omkring gravearbejde på en skole 800 meter herfra, men ved gravearbejde og etablering af et el-skab lige foran mit hus så får jeg intet af vide.
  

Jeg havde allerede overvejet at få et højt hegn foran huset, men var ikke helt sikker.
Det her gør bare lettere for mig at træffe den beslutning.
 
Og så håber jeg at det eneste fremtidige bøvl jeg får med el-skabet bliver græsslåningen rundt om den :-)
Annonce
Grunden til, at du får besked omkring gravearbejde på skolen og ikke om opsætning af skab, er nok, at det første er en kommunal opgave og elskabet er elforsyningens opgave.

fase
Hvis det ikke er på din grund, bliver du ikke spurgt.

Jeg fik engang et skab flyttet foran min byggegrund. Det var en hjørnegrund i enden af et vænge med kun ca. 6 meter bredde ud til vej. Ved byggemodningen blev der sat et skab, hvor jeg havde tænkt, at der skulle være indkørsel. Jeg fik dem til at flytte skabet ca. 1½m. Det var der ingen problemer i, da de godt kunne se at det var dumt placeret.

Når det er en privat fælles vej, vil det normalt være jer der skal stå for klipning af græs. Enten skal I hver især, eller grundejerforeningen har hyret en gartner. Det vedkommer ikke el-selskabet.

@Chr: Et el-skab er ikke en bygning.
@GodeVen
Kommentaren til græsslåningen var ikke ift. hvem der skulle slå græsset, men at det nu bliver mere besværligt for mig at slå græs fordi den nu står der (”rundt om den”).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis