Hvilken gering-kapsav? Erfaringer efterlyses

Hej LDS´ere

Er der nogen der har erfaring med den type kapsave som står i næsten alle byggemarkeder. De kan alle skære i gering og smig (staves det sådan?) og har teleskop.
Priserne på bambusmærker som powerkraft ligger fra 750 kr i jem og fix og op efter.
Hvis behovet ikke er så stort, men man f.eks skal lave ny stern o.l. på huset, kan disse save så bruges? Er det bedre at købe noget mere professionelt til selvfølgelig en højere pris eller er man i virkeligheden godt nok hjulpet med en af de billige?
Erfaringer eftersøges.

mvh Anders
Hej LDS´ere Er der nogen der har erfaring med... Vis hele indlægget
34 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgeligt kan man da købe en "ægte" radial armsav. DeWalt laver dem i tre størrelser, men det er rigtigt at man ikke ser dem specielt meget. Men se lige her : http://www.axminster.co.uk/default.asp?part=DW720 det er den mindste model, tidligere havde den andre navne, men er grundlæggende den samme sav.

Jeg har selv en ældre model og er meget glad for den da der er oceaner af muligheder for indstillinger.... Saven kan hæves og sænkes. Dreje til højre og venstre i armen. Selve saven kan roteres, så der kan flækkes planker. Saven kan også drejes til begge sider så der kan laves skrå snit.
Fx kan der saves spær til fx valmede gavle ( 2x45grader )

Men find den i den blå avis... som ny er den meget dyr...

MVH Njord
Nå ja, man skulle måske lede efter en god brugt.
Hvis jeg anstrenger mig, kan jeg nok finde noget at reparere på, der kan retfærdiggøre et køb.
Men man har vel også lov at ha' noget legetøj!

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Min Radialarmsav er købt EFTER at garagen og huset er bygget.... Dog mangler jeg endnu en del af overetagen... Så ja det er et stykke legetøj der er indkøbt !!!

Og du har ret i at konen ikke var helt begejstret.... Egentligt underligt at hun opdagede den !!! Den stod jo ganske stille og pæn op mod stablen af gipsplader... Men heldigvis kunne jeg jo så fortælle hende at den ikke havde kostet mere end et par nyindkøbte støvler ( til hende altså ) og så var der jo ikke meget mere at diskutere på den konto....

I øvrigt har vi hver vores økonomi.... Men en enkelt sav kan de fleste vel klare... Det var lidt værre da jeg ugen efter kom hjem med en gocart til ungerne (læs alle mændene i familien) Den var hun ikke begejstret for men spørg om ungerne er lykkelige... desværre har jeg endnu ikke fundet det optimale sted at køre i Vejle området endnu.... Så har du et lille hint til et sted ... så sig frem...

MVH Njord
Citat fra njord

. Men heldigvis kunne jeg jo så fortælle hende at den ikke havde kostet mere end et par nyindkøbte støvler ( til hende altså ) og så var der jo ikke meget mere at diskutere på den konto....


øhh den sav på linket står til ca. £ 700 .. Og jeg der troede at min kæreste var dyr i sko :shock: :shock:

/Niels

ps: hvad koster sådan en gocart ??
Glem alt om børn - vi er jo HER allesammen - hvad med en go-cart konkurrence for LDS'ere? - En turnering hvor det slutter med den ultimative LDS-gocartfar for sine børn. Det må børnene da også synes er flot, selvom de ikke kan deltage i en så alvorlig affære.

Købte en politimotorcykel til min nevø på 3 år, da Allan jo er blevet 25 år, og ligesom ikke synes det er passende mere, og de dengang da han var lille var alt for dyre.

Bremser, speeder og en pæn hastighed via el-motor.

Stolt kom den hjem, og jeg slæbte den ud på vores terrasse, men blev stoppet med et skrig fra konen, da jeg ville sætte mig op og prøve den.

Måske var det ok, jeg ved det ikke, men min drøm brast i hvertfald i det sekund, og det er ligesom ikke nok at se på nevøen køre på den.

Mvh. JørgenE
Jo jo jeg har prøvet gocarten... Og ja det er hylende sjovt... Men den er nu OGSÅ tiul ungerne, ham på snart 9 kan nemt nå med en lille pude i ryggen. Men der er også et sæt pedaler til en lidt mindre dreng... Men ham på tre skal nu sidde sammen med far... Det er han meget glad for...

Han fortæller vild og gerne og gocarten i børnehaven...

Hvad angår prisen på skoene.. Ja så havde jeg jo netop købt saven brugt i den blå.... Så en del billigere var den jo og en del ældre... Men jeg skal snart have købt en ny klinge.. Og en del tyder på det bliver i england....

Og moderen har faktisk også været på tur i gocarten... men ikke hurtigt...
Bedstefadere var derimod ret hurtig og er også et rigtigt legebarn... Så noget for alle aldre...

Prisen taler vi ikke om... Men ca som en bedre bilka cykel... Gocarten er jo trods alt en DINO www.dino.dk men en Bocart er no også fin... www.bocart.dk

MVH Njord
Øvøvøvøv, jeg ser lige, at der er en sav til afhentning i dba.dk, men den står på Fyn, så jeg gider ikke.
Hvem mon kommer først?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
@Njord
Kan en radialarmsav også reelt bruges som rundsav, dvs. til at flække/skære planker og plader op?
Jeg er meget tæt på at lægge min klamme hånd på en Dewalt 742, som - bortset fra manglende teleskopudtræk - kan alt det, en sav skal kunne i mit tilfælde.
Men radialsaven virker umiddelbart som en mere fleksibel løsning, så jeg er blevet lidt forelsket....... smile

Mvh.

Jan R.
Ja det kan den !!

På mange måder er det jo en konventionel stationær rundsav der er vendt på hovedet, og så liget til ført et par ekstra finesser.

Men for at du kan flække planker etc. så afhænger din succes meget af det land der er på maskinen. Min maskine er opbygget med et par sidevinger Ca 250cm lange på hver side. Dette land der lavet af brædder som bund ( glideflade ) og med en lægte skruet fast på disse. Ikke optimalt men det fungerer. Jeg vil have lavet nye land til min maskine de vil blive opbugget i firkantrør og med en glideflade og side land i MDF plade da det ikke giver sig. En rørkonstruktion der kan afmonteres og let monteres ved brug. Som min maskine er nu er der en masse arbejde ved at monter / afmontere disse land. Men smag og behag er jo forskellige.

Afhængig af model kan du flække plader i forskellige bredder, min kan ca klare 40cm, men med mine nye land vil jeg komme højere op i bredde på flækningen, min. 50cm tror jeg. Men det skyldes så at jeg kan side forskyde mine land afhængig af om der skal opkortes eller flækkes planker/plader.

Der er lige lidt udfordringer i at lave det rette hjælpe udstyr.

Så en radial arm sav er meget fleksibel men det kræver nok lidt mere fantasi at anvende den end en alm stationær rundsav gør. Til gengæld kan man også lave en del ekstra...

Men indrømmet for mig er det jo også bare det at "eje" et stykke legetøj der kan lidt mere end det "legetøj" mange andre har !!!

MVH Njord
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis