Forindstilling af gulvvarme

Hej
Jeg har under renoveringen af mit hus lagt gulvvarmeslanger i alle rum. Om kort tid bliver huset tilsluttet fjernvarme, så jeg kan få varmt vand i disse slanger. Hidtil har huset været opvarmet af en luft-luft varmepumpe, som giver en lidt ujævn varme. Så jeg glæder mig.

Opsætningen af fjernvarmeunitten er en del af tilslutning som jeg har får fra fjernvarmeværket til en god pris. Men indreguleringen af gulvvarmen vil jeg så vidt muligt gerne selv stå for - så har jeg nemlig bedre forudsætninger for at vedligeholde det fremover.

Første trin i indreguleringen er at sætte forindstillingerne korrekt. Gulvvarmeanlægget er fra Danfoss, og de har flere forskellige værktøjer til at finde den korrekte forindstilling. Desværre giver disse værktøjer ikke samme resultat og så bliver jeg selvfølgelig i tvivl om hvad der er korrekt...

Jeg har noteret mig slangelængden på alle kredse. De er som følger:

1: Lille værelse: 38,2 m
2: Badeværelse: 14 m
3: Stort værelse: 62,25 m
4 Stue: 80,05 m (længste kreds)
5 Køkken: 63,4

Slangerne er 20 x 2 mm

Manualen til manifolden findes her: https://assets.danfoss.com/documents/34008/AN17038646072000-000301.pdf
Heri er der et skema, som giver følgende resultater:
1: Lille værelse: 3
2: Badeværelse: 1
3: Stort værelse: 4,5
4 Stue: N
5 Køkken: 5

Danfoss har også lavet en "kvikberegner" i form af et Excel-ark: https://files.danfoss.com/download/Heating/Tools/Danfoss_gulvvarme-Kvikberegner_til_forindstilling.xlsm

Denne beregner giver samme resultat som skemaet i manualen (Nærmere undersøgelser af regnearket viser i øvrigt at det ikke er en egentlig beregning som ligge bag funktionen, men "bare" opslag i en skjult tabel mangen til den i manualen).
I regnearket er der flere faner, som man kan bruge afhængig af slangestørrelse (16 eller 20 mm) og ønsket effekt (25 eller 50 W). Jeg har naturligvis valgt 20 mm slanger, men det ser ikke ud til at give nogen forskel om jeg vælger 25 eller 50 W. Jeg kender i øvrigt ikke bygningens varmebehov, da der jo ikke tidligere har været vandbåren varme.

Der findes også et online beregningsværktøj: https://www.danfoss.com/da-dk/service-and-support/downloads/dhs/fhh-quick-dimension-tool/

Dette værktøj tager udgangspunkt i rummenes areal og ikke slangelængderne, så jeg må regne baglæns ved at dividere længderne med 3,33 (da afstanden mellem slangerne er 0,3 m).
Det giver følgende resultater:
1: Lille værelse: 4
3: Stort værelse: 6
5 Køkken: 6

Altså et lidt andeledes resultat end de 2 andre værktøjer. Online værktøjet afrunder ganske vist slangelængderne til hele meter, mens de 2 andre værktøjer afrunder til nærmeste 5. meter, men jeg tror ikke det er det som gør forskellen  

Det sidste værktøj som Danfoss stiller til rådighed er endnu et Excel-ark: https://files.danfoss.com/download/Heating/Tools/Danfoss%20Gulvvarmeberegner%202020.xlsx
Det minder lidt om onlineværktøjet, idet det tager udgangspunkt i rummenes areal. Så der skal lige divideres med 3,33. Dog tillader det ikke tilledninger på under 1 meter, så det skal lige trækkes fra først. Og så runder den altid OP til nærmeste hele meter. Værktøjet giver et helt 3. resultat end de øvrige værktøjer:

1: Lille værelse: 2
3: Stort værelse: 4
5 Køkken: 5,5

Så 4 forskellige værktøjer giver 3 forskellige resultater. Jeg er forvirret. Hvad skal jeg stole på?

Mvh.
Palle Dam

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dem som regner med rum areal inkluderer vel ikke afstand fra fordeler og til de enkelte rum. Det vil være mere unøjagtig. 
Men jeg ville indstille den sådan ca. efter et gennemsnit og så vurdere det bagefter.
Vurdering kan så gå ud på at stille den fælles termostat foran shunt på en ret lav temperatur, og alle rumtermostater på 40-45 grader så der er åbent til alle rum. Det kører du så med i nogle uger. 
Den fælles termostat indreguleres efter at det er passende temperatur i stuen hvor der er lukket helt op. De andre rum justeres så på gennemstrømning med " et lille nøk" op hvis man fryser og ned hvis det er for varmt. 
Så får du en justering som ikke er teoretisk men praksis i forhold til rumtemperatur, isolering m.m. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Tak for svar.
De beregnere som bruger arealet (de 2 sidstnævnte) har et felt til indtastning af tilledningen. Ved onlineberegneren har jeg sat den til 0. I excel-arket skal de stå til mindst 1m, så der må jeg trække det fra inden jeg omregner den resterende længde til et areal. I begge værktøjer er der en resultat-kolonne som viser hvilken længde, der er regnet med og det passer med de reelle længder - altså bortset fra at excel-værktøjet runder op til nærmeste hele meter. Men da de 2 øvrige værktøjer afrunder til nærmeste 5. meter gør det nok ikke den store forskel...
Det undrer mig især at indstillingen for de 2 værelser svinger med 2.

Tilledningerne er naturligvis lagt i isoleringen og har derfor ikke samme varmeafgivelse som den del af slangerne som ligger i gulvoverfladen. Det har betydning for beregningen af gulvvarmens effekt. Men så vidt jeg har forstået handler forindstillingen af manifolden primært om at sikre at modstanden er det samme i alle kredse, så alt varme ikke havner i den korteste kreds.

Hvis jeg tager  gennemsnittet af de forskellige værdier havner jeg på nogenlunde det som de 2 første værktøjer siger. Og da et af dem er det skema som  rent faktisk følger med manifolden, har jeg nok mest tiltro til det. Men som man siger: "Man skal ikke TRO, man skal VIDE".

Alle rum på nær badeværelset har let gulvvarme i EPS-fordelingsplader, så gulvene reagerer forhåbentligt ret hurtigt på ændringer.

Jeg spørger nok også VVS'eren, som skal montere unitten om råd. Han kommer forbi til et planlægningsbesøg i næste uge. Jeg skal alligevel have hørt ham om emner som fremløbstemperatur, varmekurve og hvad der ellers kan indstilles på styringen. Huset er fra 1956, men er efterisoleret til 400 mm i både gulv og loft + lidt i væggene. Det gør det lidt svært at vurdere varmebehovet. De fleste vejledninger om indstillingerne basere sig på tabelopslag med udgangspunkt i husets alder. Det kan jeg ikke rigtig bruge direkte.

Et ekstra spørgsmål: Ved andre gulvvarmeproducenter er forindstillingen angivet som antal omgange. Men hos Danfoss er der en omløber med en talskala. Dvs. den skal drejes mindre end 1 omgang. Er det korrekt forstået? Skalaen er også lidt underlig, idet der er et stort spring mellem "N" (fuldt åben) og 7. Herefter kommer de øvrige tal ret tæt. Se billedet.

Mvh.
Palle Dam

Hej Palle,

Jeg har indstillet mit efter det sidste excel ark og det kører som det skal uden ubalance. Det skal siges at jeg aflæste længder på alle slanger til hver zone inden montering af manifold. Du skal heller ikke tænke så meget over afstanden mellem N og 7.

Husk (!!!!) lav fremløbstemperatur og det kan ikke siges for mange gange. Min vens gulv skulle skiftes, fordi VVS'er ikke havde indstillet gasfyr + termostat på shunt inden han smuttede, hvilket resulterede i ødelagt gulv i stue+køkken.

Hvis du har Danfoss Icon, så vær OBS på funktionen med at den tænder og slukker for zoner (nogle underlige algoritmer) flere gange hver 5-10 minut. Med tung gulvvarme og fortrådet startssignal fra gulvvarmemaster til gasfyr, er det spild af penge, så den funktion slog jeg hurtigt fra.
Årsgane til at man overhovedet skal indstille er naturligvis på grund af slænge længder, uanset om en del af slangerne er isoleret. Det er for at få en stor del af gennemstrømningen igennem de længste slanger.
De tabeller til indstilling er også gennemsnits tabeller. De tager ikke hensyn til at du måske ønsker 21 grader i stue og 18 grader i soveværelse. Derfor min opskrift på endelig finjustering efter netop dit behov. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Indstil du dine forindstillinger efter det første forslag. 

Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis