Flække planke på langs?

Hej allesammen,

Jeg har i sinde at købe en træplanke a la denne: https://www.bauhaus.dk/traeplanke-massiv-eg-1200-x-360-400-x-26-mm
og lave den til små 20x25cm hylder til sengen. For at gøre det lidt fancy, vil jeg gerne have installeret skjult trådløs opladning i, ved følgende fremgangsmåde:
Hylden flækkes/skæres på langs, på bredde/tykkelse halveres. Med en overfræser fræser jeg et hul til opladeren, samt til ledningen der føres ud af bagsiden af hylden. Hylden limes så sammen igen, så den har den oprindelige bredde/tykkelse. Billede vedlagt for illustration.
Spørgsmålet til jer er så, hvordan flækker/skærer jeg en planke på så fin og kontrolleret vis at de 2 stykker kan samles igen, så det helst ikke kan ses? Hvilket stykke værktøj kan klare så stort et stykke materiale?
Jeg tror aldrig jeg har set en sav med en klinge der kan skære 20cm dybt og derfor spørger jeg herinde efter råd.

Til dem der er interesserede, skal hylderne sidde på et akustikpanel, som har sort baggrund. På den måde kan jeg gemme ledningen fra den trådløse oplader.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at få en tømrer eller snedker til at bruge båndsaven til at save træet i to dele, og evt. lige lade afretteren høvle savsporet bagefter.

fase
For at det kan lade sig gøre at lave det på den måde du beskriver skal du have flækket planken på langs med en stor båndsav hvilket i sig selv fjerner 1-2mm af tykkelsen. Derefter skal du have planhøvlet de 2 nu 12 mm skaller hvilket tager mindst 2 mm mere så dine hylder er nu efter du har samlet dem kun 20 mm tykke.

Hvis jeg skulle lave det tog jeg overfræseren og lavede et rundt hul nedefra og så af en tilsvarende planke lavede jeg en prop der passede 100% i.

P.S. Før du køber planken i Bauhaus så sikre dig lige den er ovntørret, elles slår den sig rigtig meget når den kommer indendørs. 

Selvbygger med stort S. 
Jeg tror aldrig jeg har set en sav med en klinge der kan skære 20cm dybt 
En fukssvans kan anvendes, men søg helst en, der er udlagt til savning på langs af træet
Nu ved jeg ikke hvor stor opladeren er, men det kunne måske være en mulighed, at fræse en lomme ud bagfra, så bliver det hele usynligt uden samlinger, når hylden er sat op.
Så kan du jo også få adgang til opladeren, hvis den skulle svigte...

Det mest ideelle var at få fræst ud med en langhuls boremaskine, men du kan jo også bore en række huller, og stemme resten ud. (den skal vel have en vis dybde, så en overfræser kan ikke klare jobbet)

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis