Nyt gulv/ terræn dække uden beton

Hej alle. 
Vi søger gode råd, har læst div på nettet og diverse tråde herinde. 

Vi har købt et gammelt hus (1885) og skal starte med at renovere køkken/stue. Vi har væltet væggene imellem rummene og står nu med et stort rum på Ca 40 kvm.

I den gamle stue er der et tyndt betonlag og i køkkenet delvist gammelt betonlag og et område med gamle træbjælker direkte på jord og gammelt planke gulv under. 

Vi vil nu fjerne gammelt trægulv og banke gammelt beton op. 
Vi vil rigtig gerne undgå at skulle have støbt nyt betonlag, men vi er usikre på om det er realistisk.
Uden beton af flere årsager, indeklima, varme, bæredygtighed og pris. 

Vi har fundet denne opbygning med sundolit 

https://www.sundolitt.com/da/inspiration/terrandak/uden-beton/

Er der nogen der har erfaring hermed. Eller nogen der har erfaring med lecablokke uden cement på toppen? 

Vi skal desuden have en masseovn og en skorsten som begge er drøn tunge og kræver et solidt fundament. Her fik vi af ovnbygger rådgivning, at lecablokke herunder ville være fint og selvfølgelig mere bæredygtigt end cement. 

Nogen der har gode råd erfaringer? 

Mvh Ditte og Esben 


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Velkommen til🙂

Der er flere tråde herinde om emnet.
Lån/køb Træfakta 12, den koster omkring 100,- og er lettilgængelig.

Jeg ved intet om masseovnens vægt, men her ville jeg nok stole på eksperten.

Skal I selv udføre det? Jeg lykkedes ikke med at finde håndværkere der kunne eller ville. Så jeg lavede det selv i vores tilbygning, men har (indtil videre) droppet det i resten af huset.(fordi jeg ikke kunne finde nogen der ville hjælpe)
Det er super fedt, men jeg synes det er ret  svært at bygge. Det sværeste var afretningen nederst, for du har intet at justere med højere oppe i konstruktionen. 
Det er altså virkelig fedt med gulvvarme, der reagerer på 20 min. Frem for 12 timer (indstøbt i beton) 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Jeg mener i skal kombinere det. Altså mure leca blokke op under masseovn så denne står stabilt, og så let gulvvarme i resten af huset.
Der skal bruges flamingo med ekstra trykstyrke men det fremgår af anvisninger. 
Det er rigtig nok at den endelige højde afhænger af afretning ned i bunden, så her skal man være omhyggelig. Jeg har den erfaring at f.eks. 150 mm flamingo kun er ca. 147 mm. Så når jeg havde brugt 2 lag for at komme op, så manglede der 6 -8 mm for at nå gulvhøjde. 
Jeg klarede det ved at lægge masonite plader ind under gulvspånplade. 
Det har jeg lavet i køkken og stillet elementer oven på. Der er ingen tegn på at et giver sig. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tusind tak for svar. 
Vi har lidt samme bekymring, om vi kan få hjælp til det og om det mon er noget vi selv kan klare.

Tror dog vi kaster os ud i det. Lige sikre os muren er ok hermed. 

Det ældre hus står også på sylsten og vi er bekymrede for om det overhovedet er smart med en større udgravning og alm. Terræn dække med beton. Vi er bange for det hele giver efter og vi istedet står og skal understøbe det gamle fundament meter for meter.
Det magter vi ikke og det er huset heller ikke værd, i den forstand det bliver et alt for dyrt projekt.

Lyder det fornuftigt i jeres øre, med et let terræn dække også undgå at grave for dybt langs de sylsten? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis