Skal man have pumpe hvis man har shunt?

Hej.

Vi har gasfyr der leverer vand til gulvvarme - og en "radiator" til håndklæder. I gasfyret sidder en cirkulationspumpe. Jeg har lagt gulvvarme ovenpå og er ved at samle en manifold. Idet jeg regner med at have lidt hoejere fremloeb til stuegulvet+radiator til haandklaeder vil jeg gerne sikre mig, via hvad jeg tror hedder en shunt, at fremloebstemperatuen til traegulvet ovenpaa ikke er for hoejt.

Mit spg er nu: Hvis jeg saetter en shunt - den enhed med en kontraventil og en termostat til at mixe fremloeb+retur - skal jeg saa have en separat pumpe til dette eller er det stadig nok med den i gasfyret.

Det er ikke saa meget dimensioneringen af pumpen jeg er bekymret for: Jeg taenker mere at hvis returtemperaturen er hoej, saa er der vel naesten lukket for fremloeb og derfor tryk fra pumpen. Altsaa, jo mindre fremloeb jo mindre flow virker det som. De komplete manifolder man kan koebe har netop en pumpe mellem retur og fremloeb - men jeg ved ikke om det blot er fordi man ikke forventer at brugeren har en pumpe et andet sted i kredsloebet.

Hvis jeg skal have en ekstra pumpe, saa har jeg hoert at flere pumper paa et kredsloeb kan blive noget rod, idet de kan staa og modarbejde hinanden - er der noget om det?

Tak.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have en pumpe i din shunt, ellers fungerer den ikke !
Pumpen cirkulerer vandet rundt i kredsen, termostaten supplerer med varmt vand, så der holdes den ønskede temperatur i kredsen.
Pumpen du allerede har forsyner dit nuværende setup, plus den så også leverer varmt vand frem til din nye shuntkreds.
Så enten ens temperatur i hele dit setup, eller to pumper, hvis du ønsker lavere temperatur i din tilføjelse.
Tak for svar!

Saa maa jeg lige overveje om alt bare skal vaere ~27C (til haandklaede radiator virker det lavt) eller om jeg skal have fat i en pumpe til..
Det er bedst at købe en standard bestykning som du selv nævner. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis