Klargøring af have efter jordvarme

Hej,

Vi har lige fået gravet jordvarme ned og haven ligner selvfølgelig pløjemark.
Der er gravet 1 meter dybe render med 1 meters mellemrum i hele haven, som er blevet dækket til igen.
Vi vil selvfølgelig gerne etablere græsplæne igen, og min plan er at fræse jorden godt igennem af et par omgange og efterfølgende plane den ud ved at trække rundt med en Europa-palle.

Mit spørgsmål er så, kan jeg gøre det nu, hvor jorden ikke har sat sig endnu, eller er det bedre, hvis jeg venter til foråret, hvor det har haft mulighed for at pakke sig lidt?
Jorden er ikke blevet stampet efter tildækning af render, og den er meget sandholdig.

Håber der er nogle der kan dele ud af deres erfaringer 😊 På forhånd tak.

Mvh. Jesper

Bedste hilsner
Jesper
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min bekymring går på, om det vil synke mere sammen, der hvor der er gravet render, hvis jeg gør det nu, og derfor ender med at skulle fræse igen til foråret. 

Bedste hilsner
Jesper
Hej Jesper.
Jævn det så godt du kan, så det ser nogenlunde fornuftig ud, og så etablere du have til foråret, da det helt sikkert vol sætte sig i løbet af vinteren.
Forsat god dag :)
Mit forslag : Find et haveservicefirma der kommer med en "jordloppe"  og banker renderne op. 
Derefter kan de køre hele din have igennem med en stennedlægningsfræser og planerer hele din have.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 04-10-2022 17:29:10

Mit forslag : Find et haveservicefirma der kommer med en "jordloppe"  og banker renderne op.
Derefter kan de køre hele din have igennem med en stennedlægningsfræser og planerer hele din have.

Helt enig med at få det hele jævnet ud med en stennedlægningsfræser.

Jordloppen ville jeg droppe. Den kan alligevel ikke banke jorden fast ned i dybden og overfladen fræser du op igen med stennedlæggeren.

Jeg har ingen gode rår ang haven, men til andre, der vil have jordvarme. I stedet for at lave skyttegrave i hele haven, så få slangerne pløjet ned. Det er hurtigere, billigere og efterlader kun spor efter larvefødderne på maskinen. Personligt synes jeg det er dårlig rådgivning fra VP sælger at haven kommer til at fremstå som det ovenfor viste.
Hvis nogen har brug for et firmanavn på nogen der kan pløje slanger ned, så send mig en PB

Chr

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Personligt ville jeg så græs nu. Tænk sig at skulle se på den pløjemark hele vinteren.
Hvis jorden sætter sig i løbet af vinteren, kan den jo lige så godt fortsætte med det til foråret, så hvornår er har det sat sig nok?
Topdressing til foråret hvis det bliver nødvendigt.

Bare kald mig BBB 
Hej Alle
Tak for jeres rigtig gode input   

Jeg tror jeg jævner groft ud og lader tiden arbejde for mig frem til foråret, og så må jeg igang med sådan en stennedlægningsfræser    

Tak for hjælpen.
- Jesper

Bedste hilsner
Jesper
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere