Gulvafløb i badeværelse med badekar

Hej altvidende forum,

Sagen er den at vi i en gammel villa fra 1926 er igang med at renovere badeværelse på 1 sal. Dvs. en let konstruktion på et gammel bjælkelag der i første omgang er blevet rettet korrekt op, har fået krydsfiner, wedi med gulvvarme og sidst en gang selvnivellerende flydespartel i ca. 8mm. Nu skal jeg igang med vådrums membran, men nu er jeg blevet i tvivl.
Vi har haft aut. VVS'er til at lave helt ny komplet rørføring til vores nye badekar (tidl. bruseniche), toilet og vaskemøbel, og i den anledning laver vi et indbygget badekar med brus. 
Der er naturligvis overløbs sikring på badekar, men jeg er alligevel blevet i tvivl om lovgivningen foreskriver at der SKAL være et gulvafløb alligevel?

Er der nogen herinde som med sikkerhed kender reglerne?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis der er bruser eller badekar, skal der være afløb. Enhver der har haft børn i et badekar, forstår hvorfor.
GodeVen skrev den 04-10-2022 12:54:35

Hvis der er bruser eller badekar, skal der være afløb. Enhver der har haft børn i et badekar, forstår hvorfor.

 Dét forstår jeg godt - jeg har selv børn, så ved der vil komme noget vand på gulvet - men er det et decideret krav/lov? For vores VVS'er har ihvertfald ikke nævnt noget som helst!?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Området omkring badekar betegnes som vandpåvirket og derfor skal vandet ledes til et gulvafløb. Hvis der er afskærmning omkring hele badekaret så det ikke kan lade sig gøre at få vand på gulvet, så er det ikke et krav.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
GodeVen skrev den 04-10-2022 13:08:54

Det er lovkrav, med undtagelser.
Du kan selv læse det i BR18. Her vejledningen:
https://bygningsreglementet.dk/Historisk/BR18_Version1/Tekniske-bestemmelser/14/Vejledninger/Fugt_og_Vaadrum/Kap-2_0

 Okay - som jeg læser det, så er det netop et spørgsmål om afskærmning: 

"Den vandbelastede del af rummet er de områder, hvor der kan antages at være direkte påvirkning af vand på regelmæssig basis. Dette vil normalt være de dele af gulve og vægge der er i nærheden af brusere, badekar eller lignende. Hvor stor en vandbelastning der må forventes i området omkring bruseniche og badekar, afhænger af udformningen af afskærmningen for vand. Hvis der i vådrum på terrændæk, er tilstrækkelig afskærmning af bruseniche, så der ikke forventes direkte vandpåvirkning på gulvet uden for brusenichen, er det ikke nødvendigt at have yderligere gulvafløb i rummet uden for brusenichen, da gulvet skal udføres som vådrumsgulv."

Det giver mig lidt ro i maven. Det vil jo være en kæmpe stor opgave at starte helt forfra med ekstra afløb :O 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Johns777 skrev den 04-10-2022 13:13:08

Området omkring badekar betegnes som vandpåvirket og derfor skal vandet ledes til et gulvafløb. Hvis der er afskærmning omkring hele badekaret så det ikke kan lade sig gøre at få vand på gulvet, så er det ikke et krav.

 Altså vi snakker jo ikke om gulvet kan tåle er der kommer lidt sprøjt ud på det - der skal uanset hvad ret meget vand til at det decideret vil "løbe over til et afløb". Så lidt stænk vil vel ingen betydning have!

Hoencke skrev den 04-10-2022 13:23:19

Johns777 skrev den 04-10-2022 13:13:08

Området omkring badekar betegnes som vandpåvirket og derfor skal vandet ledes til et gulvafløb. Hvis der er afskærmning omkring hele badekaret så det ikke kan lade sig gøre at få vand på gulvet, så er det ikke et krav.

 Altså vi snakker jo ikke om gulvet kan tåle er der kommer lidt sprøjt ud på det - der skal uanset hvad ret meget vand til at det decideret vil "løbe over til et afløb". Så lidt stænk vil vel ingen betydning have!

 Nej det vil det ikke, men reglerne siger der skal være et afløb i det tilfælde ;)

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også