Lampeudtag med 5 tilslutningssteder

Hej,
Jeg er netop flyttet ind i en ny lejlighed hvor der på gangen er 3 runde lampeudtag.
I lampeudtaget er der tilsluttet 5 ledninger hhv. brun, blå, gul/grøn, grå og sort.
Mine lamper har blå og brun. Tilslutter jeg blå til blå og brun til brun så tænder lampen ganske vidst, men jeg kan ikke slukke den på kontakten (hvor der forresten også er en dæmper). Jeg har prøvet at læse op på det, men jeg kan ikke finde svar på hvad jeg skal gøre. Har i forslag? 

Mvh Simon
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brun til brun vil have konstant fase, derfor kan den ikke slukkes fra afbryder. Du skal sætte den brune fra lampen til enten M1 eller M2, som enten er sorte eller grå. Se bag afbryderen med dæmpning hvilken farve der er (sort eller grå), ellers prøv dig frem ved lampen, først brun-sort og så brun-grå.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for svar!
Nu har jeg sat
Blå ledning til blå
Brun ledning til sort
(Der er i forvejen to ledningen i grå, så der er ikke rigtig plads)
Lampen tænder, men kan ikke slukkes på kontakten. Trykker man på kontakten kan man så skrue op for lyset vha. dæmperen, men altså ikke slukke. Skruer man op blinker lyset. Er det bare fordi jeg skal have en pære man kan dæmpe eller er det forkert monteret?
Det kan være mange ting. Det kan være at den sorte ikke er den rigtige. Det kan være at du sætter ledpære og regulatoren er til glødepærer. Det kan være fordi du ikke bruger dæmpbare pærer.

Du kan starte med at teste med en glødepære. Når det virker, kan du gå videre derfra.
Prøvede nu med en glødepære og så virkede det som det skulle 😊
Så nu vil jeg købe tre stk. dæmpbare led pærer.
Lidt sjovt at de ikke dæmpbare LED pærer jeg har i ikke slukker når man slukker på kontakten eller hiver dæmperen ned, men jeg forstår mig heller ikke på strøm…
Tak for hjælpen!

Det er fordi LED pærene trækker så lidt strøm, at elektronikken i dæmperen ikke kan gå off.
Det er desvære lidt af et lotteri at få en glødepære lysdæmper til at virke med LED pærer.
Der er ikke nogen garanti for at din lysdæmper vil virke med de dæmpbare LED pærer du køber, så du kan godt risikere at skulle skifte lysdæmperen ud også :-(
Annonce
dimonskinke skrev den 05-10-2022 06:48:54

Prøvede nu med en glødepære og så virkede det som det skulle 😊
Så nu vil jeg købe tre stk. dæmpbare led pærer.
Lidt sjovt at de ikke dæmpbare LED pærer jeg har i ikke slukker når man slukker på kontakten eller hiver dæmperen ned, men jeg forstår mig heller ikke på strøm…
Tak for hjælpen!

 Som disc skriver trækker de så lidt strøm, at det er svært at få til at virke. Jeg har oplevet med et smart plug, at led lyset blinkede hvert 5-10 sekund. Som om de “ladede” el op, blinkede, og startede forfra. 


Du kan også købe led dæmpere. De har dog - efter min mening - en træls tendens til at “larme”/summe/brumme. Og få pærer dæmper ret godt vs glødepærer. Til gengæld bruger de nærmest ingen strøm. 
Hej igen,
Jeg ved ikke om det er gløde- eller LED-dæmpere, men det virker fint og uden støj med de nye dæmpbare LED-pærer. 
Dog er der et par dage efter gået to LED-halogen pærer i det tilstødende badeværelse på under et døgn. Nu er det tre dage siden og der er ikke flere der er gået - blev bare pludselig bange for om de to ting kunne hænge sammen, men det ville måske også være mærkeligt. Så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg skifter dem, jeg kan nemlig ikke umiddelbart se hvordan man får de pærer ud... 

Men de andre pærer virker upåklageligt, og fedt at man kan dæmpe dem. Jeg læste at hvis man dæmper dem med 90 pct - hvilket vi ofte gør om aftenen - så bruger de reelt kun 10 pct. af strømmen. dvs. 4,5W / 10 = 0,45w - det er jo ikke meget! Og så med de tre stk. vi har på gangen giver det i alt 1,35 w :)
De bruger væsentlig mindre strøm men det er ikke lineær med dæmpningen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis