Led lys i radio

Hejsa
Kan nogen komme med tips omkring ensretning til 3v ledpærer i min gl. radio.
Info: der er nuværende ca. 5,5v ac tilslutning til de gl. 6v glødepærer, denne forsyning ønskes ændret til en stabil 3v dc, der leverer min. 300 mA. ( 6 stk. ledpærer = ca. 200mA )
De 5,5 v ac vil blive reduceret med ca.1,2v gennem diodebroen, men efterfølgende stige med kvadrat 2 ( 1,41 ) når der isættes kondensator til udglatning. ( 5,5-1,2 ) x 1,41 = 6,06 v dc.
Spørgsmål: Hvordan kommer jeg nemmest fra 6v dc til 3 v dc ? 
1: kører videre gn. spændingsregulator ( 7803 )
2. sænker spænding ved at isætte ensrettere i serie, til korrekt spænding nås.
3: Bruge 3v zener diode parallelt 
Ps. led pærer skal jo have formodstand enkeltvis, men jeg vil gerne bevare fatning mv. i lyskassen, så de 3v dc skal være fast til alle led ( hvid )
Håber det er forståeligt. ( foto blot for illustration )
Carsten


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville beholde de originale 5,5 V og sætte er passende modstand foran hver LED.

Det er problematisk at styre LED på spændingen. LED bør være strømstyret. Ved at bruge en for høj spænding og vælge en passende modstand, får man en simpel strømstyring. Når det kun er 6 stk, behøves man ikke at bekymre sig om effekttab i modstande.

Tak for svar - er helt med på denne løsning, men jeg ensretter dog stadig forsyning, for at undgå for meget ripple/blink. Kan jeg nøjes med 1 modstand til alle pærer, ex. en på 2w?
Det er nogen af DENNE type jeg vil bruge. ( Indkøbt før Ebay/Kina blev pålagt afgifter )

 

Nix. Én modstand pr. LED.
Dit link virker ikke.

Dit link fungerer udmærket her, men den pære, som linket beskriver, er specificeret til 6 VDC, så mon ikke der allerede er en strømstyring indbygget.
Link henviser til flere muligheder 3 - 6 - 12 og 24V 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Kan du ikke bare sætte led-pærerne i serie 2-og-2?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 04-10-2022 23:18:59

Kan du ikke bare sætte led-pærerne i serie 2-og-2?
også en mulighed, ellers må jeg jo bare koble dem enkeltvis som Bent antyder.
Ps. det er 3v pærer - men findes i flere spændings størrelser. 
Takker.  

 


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis