Forbrug ved opladning af batteri

Hvordan beregner jeg hvor mange watt (på 230 volt siden) jeg skal bruge på at oplade et afladt 12 volts batteri på 100 A/h ?
Spiller det rolle om jeg lader med fx 5 eller 10 ampere?
Er det afh. Af min opladers effektivitet?

der må findes en formel som kan hjælpe her..



Mange hilsner
Polite
 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ca 14V*100AH=1,4 kWH +10-20% tab = 1,6kWH dvs under 10 kr.
5A tager dobbelt tid og er en anelse mindre belastende men ikke afbetydning.

 

Hvor mange ampere man kan lade med, afhænger af hvor afladet batteriet er og hvilken spænding man lader med, (0g batteriets størrelse i AH) så det er man ikke helt herre over selv.

Men jeg vil da tro at en moderne lader, eks som Ctec er det mest økonomiske, de bliver ikke varme som en gammeldags lader med jernkernetransformer.
Så sænker den intelligente lader også spændingen når batteriet er ved at være ladet op, det må jo også spare noget..
På min tidligere arbejdsbil, lavede jeg følgende test:
 C-tec 10 amperes lader til min arbejdsbil, den er indstillet AGM og det er et 95 ah batteri.
Da jeg kom hjem. kl 15:30 køre motoren stadig, og spændingen er 14,7, så står den lidt med stoppet motor, og spændingen falder til 12,7, så tilslutter jeg laderen, og den giver op til 14,9 volt, og holder den der i ca 3 timer, så falder spændingen til 13,1.  


Vi prøver igen, i morgen --
Tak kurt54, jeg havde ikke forestillet mig, det var så simpelt at beregne - altså udelukkende beregne på 12 voltsiden.

@je_ns - ja, det vil en intelligent lader selvf. Optimere - jeg har nogle forskellige, men en god c-tec mangler i samlingen.

Mange hilsner
Polite
 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis