Forarbejde fuldspartling af betonvæg

Hejsa, jeg står og skal til at fuldspartle en betonvæg efter at have hevet tapet af. I den forbindelse har jeg lige et par bekymringer jeg håber i kan hjælpe mig med at afklare, før jeg begynder at spartle.

1) betonvæggen har nogle små huller nogensteder som vedhæftet på billedet. Er det nødvendigt at pletspartle alle huller, eller er det fint at lade små huller være?

2) der sidder små tapetraster som vedhæftet på billede 2. Er det nødvendigt at fjerne disse eller er det fint man bare sliber dem ned?

3) giver det mening at leje en girafsliber og lige slibe hele væggen før man starter med spartling?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dybe huller skal pletspartles først.

Med dybe menes dybere end et par mm.

Ellers synker spartlen lokalt, når du fuldspartler.

Girafsliber er god, også til slibning efter fuldspartling. Du kan godt tage rester med denne, hvis det ikke er hele kager af tapet, men kun en stump underpapir.

Elektronikteknikeren
Hej Gregersen, fedt - tak for svar. Anbefaler man altid at spartle, slibe, sparle igen og så slibe. Eller er det nok med 1x spartel 1x slibning?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som minimum 1x pletspartling og én gang fuldspartling med slibning.

Du kan vurdere efter første fuldspartling, om der skal gås efter. Hvis væggen generelt er meget plan, er det ikke nødvendigt med flere lag.

Elektronikteknikeren
Tak for det, sidste spørgsmål. Vasker/grunder man væggen inden spartling eller er det kun mellem spartling og opsætning af filt. Tak :)
Forankringsgrunder kun inden filt - det er for at mætte underlaget lidt så vandet ikke bliver suget for hurtigt ud af limen.

Hvis væggen er plan og det kun er et spørgsmål om at få en helt ensartet overflade inden filt, så er det væsentligt hurtigere og nemmere at bruge rullespartel.

/BOFH 



Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej BOFH, det vil vi overveje. Vi har købt noget dana letspartel - kan vi rullespartle med det eller skal vi have fat i noget andet? Der er blot tale om at man ruller med en normal bred malerrulle med skaft?

Du kan røre din letspartel op med lidt vand så den bliver blødere og bruge den som rullespartel. Klatter lidt mere end den ægte vare men væsenligt blidere for dine håndled end at trække det på i hånden.
Malgodt har nogle fine instruksfilm på yt om fremgangsmåde.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også