Lagring og producering af strøm

Så den gal igen. Har for meget tid i bilen, hvor jeg så får skøre ideer. Min sidste om vand man kunne pumpe op og lagre energi på den måde. Blev jo hurtigt skudt til jorden herinde.
Men nu fik jeg 2 nye ideer. Så vil lige se om også de skydes til jorden.

Den første handler om at lagre strøm.
Hvad hvis man har en meget lang bakke med en lille stigning og ned af den har en stålwire der trækker noget tungt, kan eks være en tung 4 hjulet vogn på skinner eller noget lign. Og jo tungere jo bedre da jeg så tror man kan lagre mere energi. Når så der er en overproduktion af strøm så er der en el motor på toppen af denne lange bakke som trækker vognen op, den skal selvfølgelig være gearet så det vil tage nogle timer at trække den op til toppen. Og når der så er brug for den strøm så slår motoren fra og der går i stedet en generator ind på trækakslen hvorefter vognen triller langsomt tilbage imens den trækker en generator.
Man burde ds nogenlunde effektivt kunne lagre strøm på den måde?

Min næste ide stammer lidt mere fra mit erhverv, nemlig landbruget. Og kræver dog en ny måde at designe en ko stald på. Men i nogle robotstalde (robot der malker køerne) laver man one Way traffic. Dvs køerne kan gå fra foderbordet til sengebåsene igennem en envejs låge, og igen fra sengebåsene til opsamling ved robotten hvor de kan blive malket og derfra til foderbordet igen. Køer er vane dyr og kan lære rigtig meget så længe det er det samme de skal. Så tænk hvis man lavede skråt gulv ved foderbordet så køerne går lidt opad (dette er ikke noget problem, i eks usa designer man staldene med hældning så gyllen selv løber ind mod midten) og når køerne skal ind i sengebåse afdelingen så skal de ind og stå på en plade der så langsomt sænker dem ned til sengebåseafdelingen, (evt 1-2 m) den plade er så holdt op af et lukket hydraulik system hvor det tryk der opstår bruges til st trække en generator. Samme princip er så i sengebåse afdelingen hvor det skråner lidt opad imod robotterne hvor der så igen vil være sådan en plade for de kan komme ind i den afdeling.
En stor race (SDM og RDM) kan snildt veje 550 kg i gennemsnit. Og da de fleste ligger på et snit omkring 2,7 malkninger pr ko om dagen så vil det være 1.485 kg hver ko bidrager med pr. Dag. Men da en (mindre besætning) idag er omkring 250 køer. Og hver ko godt nok i gennemsnit bliver malket 2,7 gange så vil den gå rundt i systemet flere gange om dagen end de 2,7. Så vil det være nærmere 550 tons om dagen pr. Afdeling så i alt 1100 tons som kan bruges til at udvikle energi. Det burde man da kunne få noget ud af.
Tager jeg helt fejl her? 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke noget nyt at bruge  tyngdekraft til at lagre energi , når der er overskud af strøm , pumper man vand  op i en højttliggende sø , og når der er brug for energi bliver der åbnet for sluser så vandet kan drive  turbiner med  generator der laver strøm , din model er noget af det samme men nok noget Storm P  / Georg gearløs...........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 03-10-2022 17:54:10

Det er ikke noget nyt at bruge  tyngdekraft til at lagre energi , når der er overskud af strøm , pumper man vand  op i en højttliggende sø , og når der er brug for energi bliver der åbnet for sluser så vandet kan drive  turbiner med  generator der laver strøm , din model er noget af det samme men nok noget Storm P  / Georg gearløs...........

 Og det med vandet var faktisk det mit sidste indlæg handlede om. Men der kom nogle ret kloge personer ind i debatten som kunne informere om hvor stort et tab der var forbundet med det. 

Discrusio skrev den 03-10-2022 18:03:04

En hurtig googling:
Løfte 1kg 1meter koster 9,82joule,som er det samme som 0,0027watttimer

Så kan du jo selv prøve at regne ud hvor meget vægt og højde du skal have for at have 1 kwh.

 Den ide stammer faktisk fra et projekt der allerede er igang med vægte der trækker op i et tårn. Præcist samme princip, men det kræver bare mere byggearbejde end denne ide. Så det er allerede ved at blive brugt. Tænker de forskere der har regnet på det sikkert får mere energi ud af det end det du her skitser op, da det ellers ikke ville give mening at lave det. 

Discrusio skrev den 03-10-2022 18:03:04

En hurtig googling:
Løfte 1kg 1meter koster 9,82joule,som er det samme som 0,0027watttimer

Så kan du jo selv prøve at regne ud hvor meget vægt og højde du skal have for at have 1 kwh.

 https://ing.dk/artikel/taarn-35-ton-tunge-betonblokke-skal-lagre-energi-213947

Annonce
Discrusio skrev den 03-10-2022 18:03:04

En hurtig googling:
Løfte 1kg 1meter koster 9,82joule,som er det samme som 0,0027watttimer

Så kan du jo selv prøve at regne ud hvor meget vægt og højde du skal have for at have 1 kwh.

 Så med 1100T ko der sænkes 1m vil det give ca 3kWh / dag - 1084kWh /år.

Med en elpris på 3kr og en tilbagebetalingstid på 5 år, må anlæget koste 16.260kr

Det blive nok ikke nemt at få økonomi i, men den grønne tanke er fin.


Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Det er en spændende tanke at lagre energi som er “til overs” - og en forudsætning er at der vil være spild, men hvis spildet er væsentligere lavere, end ikke at lagre energi, vil det give et energi overskud. Med de omkostninger som er forbundet med energi i dag, er opfindsomme løsninger mere lukrative end for et år siden - selv vindmøller har lettere ved at være rentable.
Du må ud og afprøve dine ideer - særligt den med køerne - de kunne også trække en trædemølle, så bliver græsset omsat til energi..

Mange hilsner
Polite
 
Ideen med at trække vægte op i et tårn , er flere hundrede år gammel , det brugte man i fyrtårnet som energi til at få spejlene til at køre rundt om lysgiveren , som var en olielampe/petroleumslampe , det var fyrmesterens morgen job via et spil , at trække det tunge blylod op , som var i et stort rør midt i fyrtårnet.......

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis