Knækket luftskrue på radiator

Hej,

Vi har en ældre støbejernsradiator, hvor ventilen i luftskruen er knækket af inde i luftskruen. Jeg ville rigtig gerne udlufte radiatoren, da jeg kan høre den er fuld af luft. Jeg ved at en ny luftskrue ville kunne afhjælpe problemet, men vi spurgte engang en VVS'er, som ikke mente vi skulle prøve at udskifte luftskruen på en så gammel radiator, at det kunne gøre skaden endnu værre. 

Er der nogen der ved, om man kan udlufte radiatoren ved simpelthen at dreje forsigtigt på selve luftskruen til den begynder at tappes for luft? Eller er det for risikabelt med så gammel en radiator? Det kunne godt tyde på, at den tidligere ejer af huset selv har brugt lignende metode, da al maling er slebet af på selve luftskruen, men vi ved det ikke.

Håber nogen kan give et godt råd, så vi kan komme igennem en vinter uden en rislende lyd i soveværelset :)
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Din radiator er ikke en støbejernsradiator, men en pladejernsradiator, hvis billedet viser din radiator. Tag trykket af systemet og skru udluftningen af og skift den ud med en ny. Det ligner en med en 1/2" gevind. den køber du i et byggemarked. Gevindet pakkes med pakgarn og paksalve.

fase
Synes nu det ligner mere en pladejernsradiator, men uanset hvad det er, - så ville jeg personligt ikke have bekymringer med at løsne den.
Men om den kan blive 100 % tæt, når du spænder igen, det er ikke givet.
Så det bedste ville være at få den skiftet, men det kræver jo at vandet skal af.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Pakgarn og paksalve så bliver den tæt.


Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar! Jeg har lige forsøgt at løsne luftskruen, men den sidder fuldstændig fast, og jeg er bange for at tage alt for hårdt fat i en radiator af den alder. Det ser ud til den sidder fast under mange års maling eller lignende. Måske det var dét, den VVS'er vi rådførte os hos tidligere, også gav op. Så det kan godt ligne vi må udskifte radiatoren, med mindre der er et trick til at få luften ud gennem en anden radiator i systemet? Men er det blot ønsketænkning, at man kan det?
For at kunne svare nogenlunde på dit seneste spørgsmål er det godt at vide om huset har varme hhv fyr i flere etager, og om problembarnet sidder oppe eller nede i systemet.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Vi har et naturgasfyr i stueplan, og den pågældende radiator er placeret på 1. sal. I stueplan har vi vandbåren gulvvarme samt to store (nye) radiatorer og på førstesalen 4 mindre radiatorer. Luften stammer formentlig fra udskiftningen af de to nye radiatorer i stueplan.
Synes bestemt det ligner pakgarn ved overgang mellem luftskrue og radiator.
Vi er vel enige om, at det er det blanke du forsøger at skrue på ?
Jeg tror nu stadig at den kan løsnes, det ville selvfølgelig hjælpe, hvis du kunne varme den op med en lille brænder eller lignende, men det koster selvfølgelig malingen lige i området.
Og nej den kan ikke udluftes via en anden radiator, luften er jo fanget i den.
Jeg har engang udluftet en radiator ved at skrue pakdåsen af regulatoren (den med stiften), og så forsigtigt trykket på ventilen halvvejs ind med en lille skruetrækker.
Inden du evt. forsøger dig med det, er der måske nogen der kan svare på om man kan ødelægge ventilen ved dette?
Det ligner en messing ventil. Så er det ikke rustet sammen. Jeg ville få fat på en ny ventil, og så tage fat med noget ordentligt værktøj (en rørtang).
Måske du kan udlufte ved omløberen ved tilgangen i modsatte ende af radiatoren. Et billede vil hjælpe.

Søren O
Omløberen (hvis jeg forstår det ret), ser sådan her ud. Og ja, jeg forsøgte at skrue på det blanke, men jeg kan godt give den lidt mere kræfter. Er bare bange for jeg ender med er kæmpe hul i den gamle radiator. Så er en lille rislen trods alt bedre 😅
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også