Gaskomfur - skifte til El

Hej

Jeg skal til at overtage en ny andelslejlighed. Der er en ovn med gas kogeplader og el-ovn på nuværende tidspunkt. Hvor mange m3 forbruger man cirka hvis man laver mad 3-4 gange om ugen ?

pt skal jeg af med 27 kr per m3 for gas. Det  er et 50 kr abonnement inkl afgifter og transport.

Det er ikke særlig nyt komfur (2003) men virker fint. Er det bedst at fjerne det og sætte induktion på. el plader og el ovn.. kan fås for små 4000-5000 kr. Elektrikeren tar nok 1-3 times arb.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med en kubik-pris på 27 kr, så er det ca 2,7 kr pr kWh varme medgas. Det kan el ikke måle sig med. Det er det ene gode argument.
Det andet er, at hvis skidtet virker, hvorfor så skifte det ud med det samme. Der er masser af udgifter i forbindelse med at flytte, så det kan være fornuftigt at vente med det, der kan vente.
Og for det tredie. Jeg ville selv gerne have gaskomfur, selvom mit induktion også er godt.

Chr.


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Chr. skrev den 03-10-2022 04:31:49

Med en kubik-pris på 27 kr, så er det ca 2,7 kr pr kWh varme medgas. Det kan el ikke måle sig med. Det er det ene gode argument.
Det andet er, at hvis skidtet virker, hvorfor så skifte det ud med det samme. Der er masser af udgifter i forbindelse med at flytte, så det kan være fornuftigt at vente med det, der kan vente.
Og for det tredie. Jeg ville selv gerne have gaskomfur, selvom mit induktion også er godt.

Chr.

 Hvor meget bruger induktions pladerne da ? 2k Watt på højeste blus ?


Det er rigtigt at det ikke er min prioritet nr 1 at skifte det, men jeg er bange for gaspriserne efter nytår. På den anden side er det måske småting hvad man bruger i gas til gas-kogleplader ift. opvarmning af hjem.
Et eller andet sted svarer det jo til at skifte gasfyr ud med el radiatorer og det er der vel ikke nogen der tror er en god idé?
Og i øvrigt er gas og el priser jo bundet op på hinanden.

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Kermit_369 skrev den 03-10-2022 10:20:51

Et eller andet sted svarer det jo til at skifte gasfyr ud med el radiatorer og det er der vel ikke nogen der tror er en god idé?
Og i øvrigt er gas og el priser jo bundet op på hinanden.

 ja ok. Troede bare at gaskomfur var noget yt ift induktion selv før krisen.. Stort set alle jeg kender har el, men det skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg har aldrig brugt gas før men det er nok en god ide at sætte en røgalarm på så hurtigt som muligt. Det er ikke helt for børn det der.

Annonce
Man kan ikke bruge forbruget på 1 kogeplade til at finde ud af hvor meget man bruger. Der er sjældent skruet helt op og hvor lang tid skal det koge.
Så den eneste rimelige sammenligning er på prisen da man må gå ud fra at du har samme madlavnings vaner med begge opvarmnings former. 
Du kan spare lidt på gassen her er nogle eksempler. 
ved at bruge låg på gryder, 
sætte kartofler m.m. under en dyne når vandet koger, 
slukke når vandet koger ved æg og lade dem ligge i vandet. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 03-10-2022 12:56:28

Man kan ikke bruge forbruget på 1 kogeplade til at finde ud af hvor meget man bruger. Der er sjældent skruet helt op og hvor lang tid skal det koge.
Så den eneste rimelige sammenligning er på prisen da man må gå ud fra at du har samme madlavnings vaner med begge opvarmnings former. 
Du kan spare lidt på gassen her er nogle eksempler. 
ved at bruge låg på gryder, 
sætte kartofler m.m. under en dyne når vandet koger, 
slukke når vandet koger ved æg og lade dem ligge i vandet. 

 Så konklusionen må være at det er "peanuts" om pladerne er gas eller el-baseret ? ergo, jeg skal ikke tage mig af det, eller rettere, det kan ikke betale sig at gøre noget ved det..

Det Erik beskriver med kartoflerne, er det samme som at bruge en høkasse. Det kender kun vores generation, men det virker.
Med hensyn til at koge æg bruger jeg en æggekoger.

fase
jhb skrev den 03-10-2022 09:47:21

Desuden varmer gas hurtigere end EL.
Prøv at Google gaskomfur vs. elkomfur,

 Induktion varmer nu lige så hurtigt som gas

Og den store fordel med induktion er at der ikke er en masse spildvarme forbi gryden. Nu bruger vi flaskegas og det er fordi det ville kræve en nærmest total udskiftning af gryder og pander, at overgå til induktion. Som sidegevinst ned flaskegas er at du er mere uafhængig med flere forskellige muligheder. Et par løse elkogeplader er da osse på lager.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis