Ulovligt eller bare slidt?

Jeg ville skifte lampe i vores nye lejebolig, men generelt ser elarbejdet utroligt gammelt og slidt ud(se billeder). Det ser meget hjemmegjort ud, uden jeg er helt sikker på om det bare er sådan man gjorde for mange år siden. Jeg ville skifte en loftlampe, men ledningerne er møre og der er ingen indmuringsdåse og efter lampeskift, går sikringen når vi tænder lampen. Jeg har skiftet lamper utallige gange og er sikker på, at jeg ikke har gjort noget forkert, andet end at have “skubbet” til de gamle ledninger som stikker ud fra loftet. Mit spørgsmål er om det overhovedet er lovligt at de er i denne tilstand eller de bare er slidte og jeg skal hænde mig til at kontakte en elektriker for bare at lave noget så simpelt som lampeopsætning.
1. Er der noget ulovligt ved installationerne?
2. Hvad kan jeg kræve af min udlejer?
Vh Morten B B


3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner meget gamle installationer med stofledninger. Havde selv sådan en lejlighed, det er et helvede.
De er lovlige (idet de var lovlige da huset blev bygget), men uønskværdige (=farlige, særligt mht. brand).
Du har to muligheder:
1: Helt ny installation med indfræste kabler. Fordelen er, at du kan planlægge installationen helt ny. Men det koster.
2: Udskifting af kablerne. Et l*rtearbejde. Stofkablerne ligger some regel i stålrør og er gennem tiden rustet fast. At få dem ud er ikke nemt. At trække nye kabler i rørene er ikke så slemt, særlig hvis du husker en træksnor på de gamle ledninger.

Ledningerne er såkaldte vulkaniserede ledninger. Det betyder at ledningernes isolation skal behandles som et råddent æg, eller smuldrer isoleringen og forårsager en kortslutning, som du har oplevet det. Installationen er ca. 60 år gammel og stadig lovlig. det kan absolut anbefales at få skiftet ledningerne ud med plastisolerede ledninger.
Det er noget du skal tale med din udlejer om. Men da installationen hører til faste installation er det vel udlejers opgave at sørge for at den er i brugbar stand.

fase
Det er gamle møre stofledninger, hvor noget af isoleringen er faldet af. Du skal bede udlejer om at få ledningerne skiftet.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis