Kompressor 380V - Tilslutning

Hej,
Jeg har i dag hentet mig en kompressor med en 4kW/5.5HP motor - MEZ Mohelnice AP112M-4.
Hvorledes tilslutter jeg den til kraft 380V? Kan se at der er flere måder med stjerne/trekant forbindelse, som der også er på typepladen.
Jeg har kraftstik med 3 faser til rådighed.
Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe :)

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Med 16 amp. sikringer kan du sikkert starte den direkte - prøv. Husk at montere motorværn når du har tjekket at den kan starte direkte,
ved 400V (380V) tilslutning skal den tilkobles i stjerne forbindelse.

Søren O
Jeg har forsøgt at tilslutte den som den var, men den springer én af sikringerne, når den skal starte op - med mindre jeg løfter motoren, så remmen ikke er stram, og lader den starte "stille og roligt" op.
Er der trykaflastning så den ikke starter op med tryk på, prøv evt. med tom beholder.
Men hvilke type sikringer har du?
Jeg har selv en 4kw/5,5 hk kompressor, der starter direkte op, uden problemer, den er med trykaflastning.
Jeg har 16 amperes sikringer af denne her type..

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 02-10-2022 19:52:28

Er der trykaflastning så den ikke starter op med tryk på, prøv evt. med tom beholder.
Men hvilke type sikringer har du?
Jeg har selv en 4kw/5,5 hk kompressor, der starter direkte op, uden problemer, den er med trykaflastning.
Jeg har 16 amperes sikringer af denne her type..

Hvad jeg lige kan se, så har den ikke trykaflastning - hvad ville denne sidde, hvis den har det?

Som på denne her (ikke min) der sidder en lille beholder, gul pil, som tømmes for luft når kompressoren stopper, det sker i via en ventil i pressostaten rød pil.
Der sidder en kontraventil mellem den lille tank og selve tanken på kompressoren, så når kompressoren skal starte igen, er der ingen tryk i manifold og den lille beholder, det gør kompressoren nemmere kan komme igang.

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Motoren bruger 8,7A som driftsstrøm, så det er absolut på grænsen med 16A sikringer. Den skal absolut starte op helt ubelastet. Du bør også få den livsfarlige tilslutning repareret.

fase
Du har vel ikke fejlagtig tilsluttet den lyse blå til Nul leder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 02-10-2022 23:01:43

Du har vel ikke fejlagtig tilsluttet den lyse blå til Nul leder. 

Nej, den er tilsluttet korrekt. Jeg kan dog se, at mange bruger en kondensator tilsluttet - er det en mulig løsning?

Nej det er motoren for stor til at.

fase
Kondensator løsning er når man vil køre en mindre 3 faset motor på 230 V 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis