Nedsænket gipsloft

For 15 år siden lavede vi nedsænkede lofter i flere rum i vores hus, dette dels for at få lidt isolering i loftet, da huset er med flad tag og dels for at få nogle indbygningsspots i loftet.

Som jeg husker det købte vi materialerne i Jem og Fix og fandt en video der viste hvordan man satte det op.

Jeg kan dog ikke finde den video, men erindrer det var noget med at skrue en "U" formet skinne med skum på ind mod væggen hele vejen rundt og så satte man nogle skinnestykker på først på den ene led og så noget andre med 30 cm afstand på den anden led (27 cm fra væg som jeg husker det fordi man jo skærer kanten af gipspladen så man ikke skal spartle ind mod væg).

Min far hjalp til, men han er desværre ikke længere i stand til, hverken at huske hvordan eller hjælpe fysisk til.

Er der nogen der har et link til en video eller hjemmeside der beskriver processen, jeg kan som sagt ikke finde nogen steder der viser det og vil helst ikke gøre noget forkert, jeg er 100% på at jeg fandt en "brugsvejledning" online dengang som hjalp os.

PS. Der er ingen lamper i det eksisterende loft og ja, jeg får en kammerat som er elektriker til at lave strømmen så bare rolig :)

Vi påtænker at sænke loftet 10 cm, det er rigeligt højt til at vi kan smide 10 cm isolering i og samtidig få plads til nogle spots ligesom i de andre rum.

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du tænker på de skinner + plader jeg tænker - så er det nogen man køber færdige med en 4-5 cm isolering bag på .. - de er også tænkt til at skrue direkte på væg/loft, og dermed kan du ikke rigtigt få 10 cm isolering bagved.

Det bedste vil være at lave en træ-ramme rundt på væggene
 - sætte lægter imellem på den korteste led
 - og så lægge isolering op over og imellem
- smide dampspærre på undersiden så du ikke får fugt op i isoleringen.
- og så skrue gips på undersiden.
på denne måde styrer du også helt selv hvor meget isolering du laver plads til :) 
Yoda skrev den 03-10-2022 08:32:49

Hvis du tænker på de skinner + plader jeg tænker - så er det nogen man køber færdige med en 4-5 cm isolering bag på .. - de er også tænkt til at skrue direkte på væg/loft, og dermed kan du ikke rigtigt få 10 cm isolering bagved.

Det bedste vil være at lave en træ-ramme rundt på væggene
 - sætte lægter imellem på den korteste led
 - og så lægge isolering op over og imellem
- smide dampspærre på undersiden så du ikke får fugt op i isoleringen.
- og så skrue gips på undersiden.
på denne måde styrer du også helt selv hvor meget isolering du laver plads til :) 

 Ah, jeg kender godt de der varmvæg plader med isolering på bagsiden, dem har jeg brugt på nogle vægge.

Her tænker jeg mere på en løsning som er lidt som det du nævner, men hvor træet blot er stålprofiler, jeg har fundet et par billeder af det hos Knauf, men jeg mangler lige brugervejledningen, med fif og målene på hvor tæt de forskellige profiler skal sættes på de 2 "ledder"

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Så er du måske ovre i de almindelige gispskinner fra eks. knauf.
Jeg har aldrig brugt dem til loft - kun til vægge hvor de er helt fine .. 
Men jeg tror de har et problem med at bære vægten og være stabile nok hen over loftet.. 
min tømrer makker siger at til væg er det standard at sætte dem med 45cm (fra midt stolpe til midt stolpe) for så passer det også fint når man sætter 90 cm gipsplader på .. 
men jeg tror - hvis du sætter det i loftet - så skal du sørge for at de hænger fast i loftet også .. - altså de må ikke være frit svævende fra ende til ende.. 

og hvis du tager dem der er brede - og så bare skruer dem direkte i loftet - så er det stadig ikke helt godt for metallet kan sagtens rette sig - hvis du bare skruer den ene side fast i loftet.. gips er tungt og trækker det helt sikkert skævt over tid

Yoda skrev den 03-10-2022 15:00:03

Så er du måske ovre i de almindelige gispskinner fra eks. knauf.
Jeg har aldrig brugt dem til loft - kun til vægge hvor de er helt fine ..
Men jeg tror de har et problem med at bære vægten og være stabile nok hen over loftet..
min tømrer makker siger at til væg er det standard at sætte dem med 45cm (fra midt stolpe til midt stolpe) for så passer det også fint når man sætter 90 cm gipsplader på ..
men jeg tror - hvis du sætter det i loftet - så skal du sørge for at de hænger fast i loftet også .. - altså de må ikke være frit svævende fra ende til ende..

og hvis du tager dem der er brede - og så bare skruer dem direkte i loftet - så er det stadig ikke helt godt for metallet kan sagtens rette sig - hvis du bare skruer den ene side fast i loftet.. gips er tungt og trækker det helt sikkert skævt over tid

 Knauf og andre har noget skinne hvor du skruer en skinne på væggen hele vejen rundt, så sætter du nogle skinner på tværs, som fæstes i det eksisterende loft og så skruer du de skinner som gips pladerne skal skrues i fast i disse på den "anden led"


Det jeg mangler er sådan set mest brugervejledning til målene for hvor langt fra hinanden de skal sidde.

Det er tale om vådrumsgips så det bliver helt sikkert 90 cm i bredden, så ja, det er nok 45 mellem for de "nederste" skinner.

Kan bare ikke finde en brugsvejledning der i mere detaljegrad viser hvor langt der skal være imellem de øverste skinner osv.

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også