Fuger har forkert farve

En del fuger i murværket på mit rækkehus fra 1936 var enten helt væk eller porøse, så jeg Google mig frem til, at jeg kunne reparere fugerne med noget Weber Pudsemørtel. Resultatet blev alt andet end tilfredsstillende! Farven er helt hen i skoven, som det ses på billederne. Så det vil jeg gerne lave om. 
Hvad gør man så?
Starter forfra, eller maler de nye fuger i en sandfarve? Og hvordan undgås det i fremtiden?
Billederne er taget efter 1 uge. 

På forhånd tak for svar.
Mvh Ole
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det gamle er nok fuget med bakkemørtel med ganske lidt cement i. Altså måske 15 dele mørtel til 1 del cement. Men du skal lave en lille prøve og lade den stå og tørre i ca. 1 måned. Er det for mørk så mindre cement. 
Men noget andet er din fuge og / eller rettere sagt rengørings teknik. Den får ikke stor point. Det er mest mørtelen ude på stenene der afslører den nye fuge. Det er nok en ommer, men svært at gøre rent nu. 
Før arbejdet går i gang skal området fugtes med rent vand. Du skal bruge en fugeske så der stort set ikke kommer noget ud på stenene. Efter et par timer skal du vaske det af med murerkost og rent vand diagonalt ned over fuger. Så vil der være lidt kalkslør som vaskes af med en meget tynd saltsyre blanding. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Du har helt ret i, at rengøringen efter fugningen er elendig. Jeg brugte dog en stiv børste til at fjerne noget overskydende mørtel, men med den våde svamp har jeg ikke været grundig nok. Øv.

Seneste nyt:
Jeg prøvede at slibe forsigtigt med korn 180 sandpapir på 2 mursten,for at fjerne det overskydende mørtel. Og det virker... Men jeg ved ikke om murstenen tager skade af den behandling?
Det tager de nok ikke varig skade af, men det kan sikkert ses et års tid. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Andre løsninger til at fjerne 1 uge gammel mørtel fra mursten? En skruetrækker? :-)
Saltsyre til at fjerne kalkfilmen og en træpind til der hvor der sidder mørtelklumper.
Husk det skal være på en fugtig mur, ellers kan der komme striber på muren fra saltsyre. 
Husk også at skylle af for syre bagefter. 
Annonce
jhb skrev den 03-10-2022 14:05:27

Saltsyre til at fjerne kalkfilmen og en træpind til der hvor der sidder mørtelklumper.
Husk det skal være på en fugtig mur, ellers kan der komme striber på muren fra saltsyre. 
Husk også at skylle af for syre bagefter. 

Tak for tip fra jer begge to. Saltsyre ser ud til at virke i kombination med sandpapir   

Hvor meget vand skal der skylles af efter saltsyren? Er en svamp med vand nok, eller skal der hældes vand på muren fra fx en vandkande?
Vandkande.
Vandkande eller haveslange. Syrerester skal skylles væk så de neutraliseres i resten af fugen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også