Transientbeskyttelse af pillefyr

Vi har nu på fjerde år et pillefyr, et Black Star + 23kW.
Sidste sommer døde printet i forbindelse med tordenvejr. Montøren fortalte at netop det fyr er noget følsomt for overspænding. De havde adskillelige flere de skulle ud til. Han fortalte også at flere fik sat transientbeskyttelse på.
Jeg ved godt at der kan monteres en enhed i tavlen. Men man også få nogle at sætte imellem ved stikkontakten. De sidste, er de noget værd eller er det falsk tryghed og pengene ud af vinduet?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke bare montere den í tavlen…. Så er resten af installationen jo også beskyttet.
Vælge en af de. 2 Schneidere, men husk at den skal moneters parallelt med din hpfi,,så,der skal slukkes for strømmen før hpfi enten ude ved vejen eller ved evt. tarifsikringer i din tavle tænker at de e billige produkter er spild af penge. Som sagt så beskytter den som sidder i tavle for hele installationen, de andre beskytter MÅSKE det der sidder efter hvis det bliver,monteret korrekt i et schuko udtag.
Min tavle har ikke så mange ledige pladser. Så en installation i tavlen vil nok koste en ny tavle. Eller måske udskiftning til de smale gruppeafbrydere. Tarifsikringer sidder i gravstenen, så det må jeg nok hellere holde mig fra.

Og så var det jeg tænke på om de små til stikkontakterne havde nogen gang på jord eller om det spild af tid. Jeg mener hvis de til den pris giver i det mindste en smule beskyttelse, kunne det da overvejes.

mfrost: øh.. prøvede at søge på "installation af SPD". Der står at den skal monteres før RCD. Hvad er rigtigt?

 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Den skal monteres parallelt på tilgangssiden, af RCD, og jordleder skal direkte på hovedjordskinnen med minimum 6 mm2.
Annonce
Spørgsmål:
Jeg har set at en del UPS back-up enheder angives som havende transientbeskyttelse. Er det noget værd i denne sammenhæng?

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Vi har  2 af de der beskyttere  købt hos Claes Ohlsson i Sverige. Jeg vendte købet med en svensk radioteknikker som mente at de fungerede ok, men om de gør det er svært at vide før der sker noget med elektronikken ved et lynnedslag. Jeg spurgte vores forsikring om de giver nedslag for transientbeskyttelse i tavlen. Det gør de ikke.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis