Hvor meget gas bruger andre?

Jeg ser ud til at få fjernvarme næste år og har denne vinter bare afsat de penge der er nødvendige for at fyre op med gas :-)

Men noget der har undret mig i mange år og som jo nu betyder mere, er at jeg lige nu bruger ca. 5 kbm i døgnet til mine 220 kvm. i et 3 etagers 50'er villa fuldt isoleret.
Da varmen var slukket gik under 1 kbm. i døgnet til varmt vand, så 4 kbm bruger jeg lige nu til at holde gang i varmesystem.

Det er jo ikke rigtig koldt og mine radiatorer og gulvarme er kun lunkent eller slet ikke varmt.

Er det normalt med 4 kbm til bare at holde vandet varmt og lunkne radiatorer?


Vi har vel 20,5 grader i huset lige nu.

nyere BOSCH 5000 gasfyr som kører i eco mode... 

Katmus
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bor i et plans villa på 142kvm fra 1978 med gulvvarme, og vi er to voksne og to teenager og bruger ca 1000 kbm gas om året.
Umiddelbart syntes jeg det lyder højt med et forbrug på 5kbm i døgnet i øjeblikket, hvor det stadigvæk ikke er blevet rigtigt koldt uden for endnu.
Hvad er jeres årlige gasforbrug.
2500 kbm... dog tror jeg det er noget mindre nu trods alt.
Har fået isoleret kælder og fået gulvvarme.
Så vil tro 2300 kbm. men det ved jeg først til foråret :-)

Jeg synes selv det er højt, men 220 kvm opvarmet er jo en del.
Har 2 kollegaer der bruger det samme.

Men også en anden der kun bruger 1700 kbm.


Katmus
Vi bor i en villa fra 1972/84, som er på 210m2 i grundplan, samt en kælder på 72m2, hvor kælderen er under tilbygningen fra 1984. Vi flyttede ind i 2017, og har skiftet ca. 1/3 af alle døre/vinduer, samt isoleret loftet med papiruld, så der er ca. 350mm over det hele. Vi bor to voksne og to børn i husstanden og har siden 2017 brugt 1900-1950m3 gas. Vi har varme på i hele huset og holder gerne 22-23 grader, men med smarte radiatortermostater på alle husets 16 radiatorer, så varmen sænkes om natten og i dagtimerne, når vi ikke er hjemme. Jeg syntes selv vores gasforbrug er beskedent, men qua af de høje gaspriser og afhængigheden af russisk gas har vi nu fået opsat en luft/vand varmepumpe, som jeg er spændt på at se forbruget på. Den kører endnu kun varmvandsproduktion til VVB, så jeg har ikke opstartet centralvarmen endnu. 

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Jeg vender lige tilbage til mit oprindelige indlæg..
De 5 kbm er nærmere 4 kan jeg godt se nu.
Men ville gerne ned på 3 kbm, da jeg ved det er muligt for andre jeg kender.

kan man evt. justere lidt på sit fremløb her i sensommer.
Der er vel inegn grund til at fyret varmer vand op til 55 grader hver gang det tænder, når nu gulvvarme og radiatorer ikke er er over 30 grader (mit gæt da det hele bare er lunkent).

Det varme vand varmes stadig op til vist nok 70 grader.
fred med det, da det ikke bruger meget gas på at holde den temp.

Men kan jeg ikke bare sætte fremløb på varmen ned til 45 grader måske eller er det selve opvarmingen af vandet der skal ned på 45 grader?

PS. har før kørt med fremløb 45 grader for at teste om mit hus kunne varmes op med det på en kold vinter.
Ved minus 10 grader kunne det lige gå... men ved minus 12-15 grader som det var nede på en enkelt dag eller 2, da kunne jeg ikke holde de 21 grader jeg gerne ville.



Katmus
Vi bruger omkring 800 kubikmeter om året - 175kvm parcelhus i et plan fra 60'erne.

Du kan med fordel sænke dit varme vand til 55gr - der er ingen grund til 70gr.

Og så sætte intelligente termostater op, så du kan skrue helt ned for de rum der ikke er så meget i brug - samt sænke temperatur om natten i alle andre rum end soveværelse osv.
Annonce
70 grader er det varme vand til badet.... det bruger næsten ingen gas kunne jeg se i sommers.
0,7 kbm i døgnet.
Det skal vel over 65 på grund af bakterier?
Men glem det..... det bruger som sagt ikke noget af betydning.

Det er vandet til varme jeg taler om, hvor jeg kan se fyret varmer op til 55 grader hver gang det tænder...
Men på denne årstid bruger jeg jo max de 30 grader og resten er vel spildt?
På varme siden er der jo ikke nogen bakterier der skal slås ihjel :-)

Katmus
Jeg korrigerer lige.... 90 grader kører temp faktisk op på i mit display på min Bosch condens 5000W 24kw
Men kun når den opvarmer husets varmtvand til forbrug (bad og vandhaner).
I sommers hvor varmedelen var slukket kostede det 0,7 KBM i døgnet og fred med det.
Men hvorfor 90 grader?

Nå men tilbage til det der koster...varmen.
Har nu kigget på fyret og set at når temp. i display når ned på 28,5 grader, så starter brænder (brænder symbol tænder)
Det kører så under 1 minut indtil temp. er 52 grader og brænder symbol forsvinder.

Der går så 9 min og vi er tilbage på 28,5 grader og brænder starter igen o.s.v. o.s.v.

Der sidder en reguleringsknap på fyret som jeg har skruet op på ECO hvilket er de der 55 garder fremløb til varme.
passer nogenlunde med de 52 grader den stopper ved.

Nu har jeg drejet denne fremløbsregulering tilbage til 42 grader og brænder stopper så ved 42 grader, når den tænder ved de 28,5 grader.

Så må vi se om det giver lidt.. :-)

Men jeg skal da lige havde kigget på det med de 90 grader til varmt vand.




Katmus
I følge Bosch helt normalt og man sparer intet ved at varme det til 65 grader.
Det skal så bare køre oftere.

Katmus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis