Valg af fjernvarmesystem

Et af de helt hotte emner lige nu, er jo varme.
Heldigvis har vi brændeovn som vi kan supplere vores gasfyr med.
Men, vi er tilmeldt fjernvarme.
De forventer at kunne være ved og omkring 1. Kvartal 2023.
Jeg har hele tiden været sikker på vi skal have monteret en Unit som vi køber af vvs’er.
Jeg har sat mig i hovedet at det bedste vil være en enhed med pladeveksler til vores varmeenhed og en pladeveksler til varmt brugsvand. (vi overvejer at montere et afkalkningssystem i samme ombæring)
Vil gerne have reserveret denne Unit ved vvs’er men er blevet lidt i tvivl om det er det bedste valg. Eller om det er bedre med en Unit og vvb?
Lidt info om huset. 177 kvadratmeter. 2 badeværelser (pladeveksler skulle kunne køre 2 brugssteder på 1 gang) 2 mennesker (for nu)
Gulvvarme i halvdelen af huset.

Hvad er jeres erfaringer ift dette? 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du vil få mindre energitab med varmeveksler til varmt brugsvand.

Søren O
ev elmand skrev den 02-10-2022 13:04:28

Du skal naturligvis rådføre dig med VVS. Men det er næsten kun pladevekslere der bruges i dag. De kan levere fortsat mængde af varmt vand og har mindst tomgangstab. 

 Har rådført mig med vvs. Men han ville sælge begge systemer og ikke anbefale et specifikt. 

Varmtvandsbeholderen fylder mere og har større varmetab. Du skal være sikker på at det varme vand bliver varmet op til mindst 55 oC for at undgå ligionella.
Jeg vil tro at beholderen kræver mindre vedligeholdelse, men offeranoden skal kontrolleres jævnligt - det kan vist normalt klares med et ohmmeter.
Varmevekslerens svaghed er trykstyringsventilen der kan “gro fast” eller blive utæt.

Søren O
Søren O skrev den 02-10-2022 18:21:40

Varmtvandsbeholderen fylder mere og har større varmetab. Du skal være sikker på at det varme vand bliver varmet op til mindst 55 oC for at undgå ligionella.
Jeg vil tro at beholderen kræver mindre vedligeholdelse, men offeranoden skal kontrolleres jævnligt - det kan vist normalt klares med et ohmmeter.
Varmevekslerens svaghed er trykstyringsventilen der kan “gro fast” eller blive utæt.

 Jeg fik at vide fra vvs’er at jeg skulle forvente 15 års levetid på veksler. (Det er metro enhed han vil sælge) og lidt længere levetid hvis jeg har afkalkningssystem da det ofte er kalken der dræber den. 

Annonce
I mit område kommer der også fj. varme - pris difference ift.. veksler/beholder er lille, men installatør var skeptisk mht. veksler, da temperaturen ville falde hvis alle tager bad kl. 18.( som han sagde ) . Levetid var også argumentet. 

 

Til det varme vand er en varmeveksler at foretrække af to grunde: 1 Den fylder meget lidt. 2. Den leverer varm vand ligeså længe, der er åbnet for den varme hane, og du slipper for at tænke på Legionella, fordi vandet hele tiden fornyes ved brug.

fase
Vi har veksler og har aldrig oplevet at naboers brug af varmt har påvirket vores temperatur. Jeg tror det er en teoretisk diskussion som kun vil opstå hver 50 - 100 år. ! ! 
Men det er klart at  en dag varmeværket har en afbrydelse på grund af lednings arbejde f.eks. så kan du tage et bad samtidig med beholderen.
Meeeen  du kan jo også vente den sjældne gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg troede, at fjernvarmeselskabet står for valg af udstyret i forbindelse med fjernvarme?

Der skulle gerne komme fjernvarme til vores område i '23-24 og vi har fået infomateriale om en "pakkeløsning", hvor fjernvarmeselskabet leverer unit, opsætning og efterfølgende vedligehold. Det er vildt dyrt, men jeg troede at man var bundet til deres udstyr og priser.



Mvh. AllanE
Nogle fjernvarmeselskaber har specielle krav til udstyret, men normalt ikke krav til, hvem der monterer og idriftsætter anlægget. Der kan dog være krav om fjernvarmeautorisation inden for forsyningsområdet.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis