Kortere genbehandlingstid, påføring af maling med sprøjte

Hej!

Jeg er igang med at male et foliebelagt IKEA møbel med spraypistol på kompressor.

Jeg anvender en træ- og metalmaling med 16 timers overmalbarhed, ifølge bøtten. Jeg gad vide, om der findes en tommelfingerregel for forkortning af overmalbarhedstiden, når maling påføres med sprøjte (så jeg kan blive færdig inden juleaften!)?

Mit intuition siger mig, at de meget tynde lag maling for hver påføring medfører en kortere genbehandlingstid. Men hvad siger i? :) 
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt ved sprøjtemaling sprøjtes der “vådt i vådt”. Det vil sige at næste lag påføres straks efter at sidste lag har “sat sig”, så du ikke får løbere.
Ved “mekanisk påførsel” får du “rodet op” i det påførte lag, hvis det ikke er tørt nok til næste lag.

Søren O
@Søren O; tak for svar! Det giver mening. Jeg påfører grunder -> maling -> topcoat/PU lak, alt sammen vandbaseret. Ville du vente til malingen er hærdet op før topcoat, eller kan samme princip anlægges?

@je_ns tak for svar. Jeg bruger faktisk overhovedet ikke fortynder :) 
Jeg vil tro at du bare kan lave det hele i en arbejdsgang. Min erfaring er fra 2-komponent industrimaling hvor vi brugte cellulocefortynder.

Søren O
Tjek – det forsøger jeg. Tak! 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også