Mangler varmt brugsvand ifb med ny luftvand pumpe

Hej
Vi har ifb med nybyg og ny Vaillant luftvand pumpe problemer med at få varmt brugsvand.
Vandet er målt til 46,3 gr, og anlæg har 53 gr i beholder.
Når jeg tænder min quooker med varmt vand og samtidig vandhane i badeværelse står med varmt vand, bliver vandet koldt på badeværelse.
Jeg ved vi har en 3 vejs ventil ifb med en udendørsbruser også. Der er ingen cirkulationspumpe i teknikken.
Hvad kan problemet være?

Hilsen Kenneth 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Den med Quooker lyder meget mystisk. Denne tager kold vand ind og opvarmer med el til kogende vand, så det har ingen forbindelse til det varme vand. ? ? 
Hvis du med Quooker mener vandhane i køkken så er jeg mere rolig, så kan der være en sammenhæng. Men jeg kan ikke gennemskue det ud fra dine oplysninger. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik
Ja, jeg mener Quooker med vand som jeg åbner med varmt vand samtidig med badeværelsesarmatur som også tændes med varmt vand. Det armatur på badeværelse bliver så koldt, når Quooker er tændt.
Hilsen Kenneth 
Lyder som om din Quooker bruger vand fra varmtvandsforsyningen?
Prøv at mærke på Quooker vandtilførslen når der er åbent for det varme vand i køkkenet (Quookervandet), føles vandtilførslen varm eller kold efter 30 sekunder?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Klist skrev den 02-10-2022 00:47:24

Hej Erik
Ja, jeg mener Quooker med vand som jeg åbner med varmt vand samtidig med badeværelsesarmatur som også tændes med varmt vand. Det armatur på badeværelse bliver så koldt, når Quooker er tændt.
Hilsen Kenneth 

 Du skal lige blive enig med dig selv, om du med Quooker mener at du åbner for det kogende vand, eller den almindelige varme hane, som man også kan vaske hænder i.

Hvis det er den almindelige varme hane, er der ingen grund til at nævne Quooker konceptet, da det blot forvirrer. Quooker er et synonym for "koger" og du bør kun bruge det om den kogende del.

Snakker vi om almindelig varmt brugsvand, så referer til det som almindelig varmt brugsvand fra køkken, bad mv. Det er i den henseende ligegyldigt at du også har en elkoger tilsluttet ved siden af. Det er to adskilte systemer, som først mødes i hanen, hvis denne indeholder alle funktionerne.

Så altså: er det den kogende hane, eller den til varmt brugsvand, vi snakker om?

Hvis det er det almindelige varme brugsvand i køkkenet og badet du tænder, og det bliver koldt ved den ene hane, tyder det på en underdimensioneret forsyning, der resulterer i trykfald på det varme vand, så det primært er koldt der løber ud af hanen.

Dette kan være opnået gennem uhensigtsmæssige små og/eller for lange rørstræk, som deles af begge haner.

De 53 grader i beholderen, lyder heller ikke af meget. Hvor stor er beholder?

Elektronikteknikeren
Det er varmt vandsfunktionen der er tale om og ikke kogefunktionen I Quooker. Jeg fik fortalt at det kan være en trevejsventil som blander det varme vand med det kolde pga at trevejsventil måske kan være defekt?
Beholder er en 160 ltr + buffer ca 30 ltr, Vaillant monoblok. 
Annonce
Vaillant selv anbefaler ikke højere end 53 gr i indstillingen af beholder.
Hvis det er det varme brugsvand det handler om, hvorfor er Quookeren så overhovedet nævnt?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Nu har vi quooker ( kogefunktion) ude af billedet ( det var nok en fortalelse da det sidder i samme hane) så lad os koncentrere os om det der betyder noget. Her kort fortalt som jeg forstår det.
Nybygning - og hvis der samtidig  åbnes for varmt vand i køkken så sænkes varmtvands temperatur i bad.
Jeg ved ikke med den 3 vejs ventil. Hvis den kun er tilsluttet uden dørs bruser så skulle den jo også være ude af billedet i forhold til bad og køkken. Kan du stille på denne så må du prøve det og se om det har nogen indvirkning, hvilket jeg tvivler på.
Installation i nye huse er altid med plastslanger frem til hver enkelt vandhane. De udgår fra en fordeler som kan sidde ved VP ( Varmepumpe) Men hvis der er langt så kan fordeler sidde længere fremme i huset.
Hvis der så er brugt for tynde slanger fra  VP til denne eksterne fordeler, så falder trykket når begge haner åbnes. På den måde vil det kolde vand dominere når man taler om termostat brusearmatur. 
Du kunne prøve at åbne ved håndvask alene på det varme vand, og så få en anden til at åbne / lukke for fro det varme vand i køkken. Hvis der tydelig ses at der kommer mindre vand ud så er det tegn på fejl dimensionering .
Under alle omstændigheder så bør du gå til VVS og få dem til at løse problemet hvis det er fejl dimensionering. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis