Efterisolering af loft - elinstallationer

Halløj

Jeg skal have efterisoleret mit loft med papiruld, og er i den forbindelse i tvivl om reglerne/kravene til elinstallationer på loftet.

Hvad er kravene til elinstallationer direkte i isoleringen. Er der ting der kan ligge i isoleringen og er der ting, der skal over isoleringen? Er der nogle typiske ting, der enten kan ligge direkte i isoleringen eller skal være over isoleringen?

Vi har en del spots i lofterne, hvor der er angivet IP21, hvilket jeg forstår som, at de er godkendt til at være direkte i isolering - er det korrekt?

Pft.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ip klasse har ikke noget at gøre med om det kan ligge i isolering….. en ip klasse har noget med tæthed primært i forhold til vand at gøre…. Om et spot er godkendt til indbygning i isolering er noget fabrikanten skal oplyse. Med hensyn til elinstalltioner så er det normalt gemt under isolering, dog skal evt transformere op over isolering, alm samledåser, skal ligeledes være tilgængelige Over isolering.
Det du har på billedet er et lampe udtag. Uden at være elektriker. Vil jeg tro du får svært ved at få den over isolering. 
Men der kan man jo komme til samlinger nedefra 
fnazze skrev den 01-10-2022 20:22:18

Tak for svar.

Tæller vedhæftede billede som en samledåse der skal være over isolering?

Nej det er et lampested, som du kan komme til nedefra. Den skal blive, hvor den er, 


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis