Fjernvarme - Problem med varmtvandscirkulation til gulvvarm

Hej,

Jeg kan ikke finde ud af, hvordan en af gulvarmefordelerne i vores nye hus fungerer. Jeg har lært meget af dette forum, men jeg er i vildrede.

Telestaterne reagerer godt og åbner og lukker efter behov. Nogle af ventilerne på manifolden sad lidt fast, men efter nogle få handlinger bevæger de små stifter sig godt.

I opvarmningstilstand med telestaterne åbne er alt i orden. Returvandet er helt koldt, og rummet opvarmes. De første 3 telestater svarer til vores stue.
I standbytilstand med lukkede telestater ved fordeleren bliver returvandet samme temperatur som indløbsvandet, meget varmt. Jeg har sat røde streger på billedet, hvor det hypervarme vand går hen... Når jeg går over til Kamstrup-måleren: Jeg har 100L/H med en næsten tilsvarende ind- og udgangstemperatur.

Jeg forsøgte at skifte ventilpatronerne, men jeg kunne kun skifte den ene. Jeg kan ikke skrue de andre af... så det gjorde ikke nogen forskel.

I huset har jeg 3 andre forhandlere, der fungerer fint, uanset om de er i opvarmningstilstand eller "standby" ... Jeg behøver ikke at gøre noget. Når den ikke er i opvarmningstilstand, er alle rørene kolde, og jeg har intet flow på måleren.

Her skal jeg for den fordeler, der er årsag til problemet, manuelt lukke de to ind- og udgangsventiler og genåbne dem, når jeg ønsker at varme... når jeg er der. :-(

Her, har du nogen idé om, hvad der foregår?

På forhånd tak
François

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Så vidt jeg kan læse så misforstår du ret meget systemet med fordeler / shunt og gulvvarme
Det skal helst være sådan at begge sider på fordelere har næsten samme temperatur. Altså både den med de blå hætter og den med de røde. 
Fælles termostat ( den hvide til venstre for pumpen ) Skal stå ret lavt, altså meget lav fremløbs temperatur, så dine rumtermostater kalder på varme det meste af tiden. Jo lavere temperatur des bedre komfort og besparelse ( indtil i fryser naturligvis ) Har i betongulve så varer 12 - 24 timer inden det er i balance så det virker ordentlig med den nye indstilling. 
Så skrue den fælles termostat ned på 1 eller 2 og se om ikke det kommer i balance, på en meget lavere temperatur. 
Du skriver at du har skiftet " ventil patroner"  Hvad mener du med det. Er det de blå telestater du har byttet om på eller hvad mener du. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kunne tyde på at det er kontraventilen i din shunt der ikke er i orden. Så kan fet varme vand løbe direkte over i returløbet.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis