Kan man fjerne loftet uden at huset falder sammen?

Vi har købt et hus bygget i 1969. Huset har en stue og 1. sal, samt en ikke udnyttet tagetage, hvor man dog kan stå op i midten, samtlige etager er nok ca. 2,4-2,5 m i højden og både stue og 1. sal er 100 kv.m pr. etage.

På 1. sal under loftet er der monteret nogle træstumper, se billede, ikke på undersiden af de tværgående bjælker, men mere på midten. Træstumperne er sømmet med nogle tynde søm til endnu en mindre bjælke monteret langs de tværgående, enten 2 eller 4 søm pr. stump, som det nu passede tidligere ejer.
Som det også ses på billedet er der ganske pæn hvid loft hvis man afmonterede træstykkerne, disse kan bare hives af. 

Træstumper er ikke påsat overalt på 1. sal, kun ca. 65 % af loftet, fx findes de ikke i soveværelset, se billede.

Mit spørgsmål er så om man kunne afmontere disse påsømede træstumper uden det har betydning for husets konstruktion?  

Kan nævne at afstand mellem bjælker er 90 cm, og bjælker er  ca. 16×12 cm. De fleste steder er der et bærende punkt på midten af huset, på nær de sidste 4 bjælker i stuen.

Jed vedhæfter et par billeder af huset, så det jeg skriver om giver mere mening for de kyndige:-)

På forhånd tak for hjælpen hvis der skulle være nogle med mere forståelse for den type konstruktion end jeg har.
Mvh. 
Alex




3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Ja det kan helt sikkert fjernes uden problemer. Både loftet og de lægter der sidder som underlag. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det at der er malet over dem vidner om at det er noget som er sat op efterfølgende til "pynt". Afslutningen mod væggen at det er gjort af en amatør. Så de kan bare fjernes.
Jeg skimter et lampeudtag på det ene billede. Så der kan måske være et problem med elinstallationer som pludselig bliver synlige, hvis brædderne fjernes. 
Tak for velkomsten, og for jeres svar :-)

Ja, lampeudtag, som der er nogle stykker af, skal selvfølgelig flyttes tilbage til det oprindelige loft eller evt. fjernes helt, det er ikke noget problem.

Synes bare det var en mærkelig måde at montere et loft på, det pynter jo knapt så meget med skævt udskårede træstumper i hele stuen:-)  Derfor en bekymring om loftet muligvis var ment til at holde sammen på de store tværgående bjælker/lægter.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også