Hvordan skærer man en stålskorsten over?

For at overholde reglerne skal jeg have skåret 2,5 cm af min stålskorsten til brændeovnen. Det er heldigvis den uisolerede del.

Er der nogen forslag til, hvordan dette kan gøres - det skal jo gerne være lige og pænt bagefter?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du tager et kraftigst stykke papir eller pap. Kanten skal være helt lige, desuden skal arket være så langt at det kan når godt rundt m skorstenen.

Så lægger du arket rundt om skorstenen så den nederste kan angiver hvor du skal skære, på denne måde kan du lave en streg hele vejen rundt. Helt uden hakker osv.

Om du vil sve med en nedstryger eller skære er en smagssag, men med nedstrygeren kan de fleste være med. Vinkelsliberen kræver nok lidt mere håndelag for et flot resultat. Kan ten kan du herefter reife med et enket strøg af en fil.

MVH Njord
Tjaa......kunne jeg undgå at save sølle 2,5 cm af - regler eller ej, havde jeg undladt denne manøvre.

Ud af din beskrivelse kan jeg forstå, at det er en synlig kant du skal i gang med, og uanset hvor skrap du er med nedstryger eller vinkelsliber, vil resultatet blive gør-det-selv-agtigt.

Lars

-------------------------
Det behøver bestemt ikke blive grimt at se på...

Pkt 1. en ordentlig savning og efterfølgende lille reifning vil med en lille omgang spray maling reelt ikke kunne ses.

Pkt 2. det behøver ikke være synligt overhovedet. Der kan være en kant på ovnen der skjuler samlingen. Det mener jeg der er på min, altså på den måde at skorstenen sidder i et spor på ovnen. Dette spor er så vist pakket med en "snor"

Lad dig ikke skræmme... Men det er da rigtigt at 2,5 cm er lidt at skulle save af... Du kan få en snak med skorstensfejeren, det er ham der skal godkende og han godkender suverænt.... Med eller mod reglerne...

MVH Njord
Jeg overvejede det med skorstensfejeren, men hvis der nu engang skulle ske noget, skal forsikringsselskabet nok pege på de manglende par cm som årsag til ikke at betale. Men ja, det er lige ærgerligt at skulle save så lidt af.

Jeg fulgte dit råd, Njord, og resultatet blev rimelig godt, og ovnen har oven i købet en lille kant, så man ikke kan se, at der er blevet savet.

Tak for hjælpen
Se bare hvor nemt tingene kan gå !!!

Jeg har selv gjort det samme da jeg skar mine røgrør til... Dog brugte jeg vinkelsliberen, men mine rør havde også en pæn krave at gemme sig nede bag !!!

Men iøvrigt er skorstensfejerens or lov... Han/Hun godkender meget enerådigt og foretager en vurdering af hvad der er ok eller ej..

Jeg har selv spurgt en del vedr. hvor tæt ovnen må komme på en renselem. Og hans meget fine svar var jo bedre afstand jo nemmere adgang... Og kunne han ikke komme til at rense, ja så måtte jeg jo selv tage sod ud af skorstenen... Så fik vi en lille snak om hvad han gerne ville have og det passede fint med mit ønske om placering og den glasplade der er under ovnen..

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også