Indstilling af naturgasfyr til vinter

Hej alle!

Jeg er som så mange andre velsignet af at have et naturgasfyr stående. Et ældre Bosch Europur…i disse tider med absurde priser ville jeg lige forhøre mig om der er andre der ændrer i deres indstilling af fyrets fremløbstemperatur. Jeg har primært gulvvarme pånær værelserne der er udstyret med radiatorer.

Når Fyret ikke kører på sommerdrift står det normalt på trin “4” i fremløbstemperaturen (se billede) men jeg tænker at sætte det ned (til feks en fremløbstemperatur på 40 grader) - men da det ikke er til at se den specifikke temp på knappen så ville jeg høre om der er andre der har den stående lavere…i første omgang har jeg stillet fremløbstemperaturen på trin “3”…men kan det svare sig i det hele taget at stille på fremløbstemperaturen?

Spændt på at høre om andre har erfaringer eller gjort sig lignende overvejelser :-)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo lavere fremløbstemperatur, jo lavere energitab til omgivelserne fra fordelerrørene. Især hvis der er rør i (ventileret) krybekælder eller på loft vil der være varmetab.

Søren O
Dine radiatorer skruer du helt i top, så deres termostat ikke lukker. Det værelse som man først fryser på har du som reference. De andre værelser kan så have deres termostater stillet som før. 
Skrue ned på den knap med radiator symbol indtil i fryser, og skru så lidt op igen. Nogen gange skal man hen til grænsen for at vide hvor denne er. Så styrer din fremløbs temperatur varmen på det værelse med den dårligste forhold imellem radiator størrelse og behov.  
Du kommer så til at give den nogen nøk opad i løbet af vinteren, men det er en god anledning til at holde øje med varmen.
Knappen med vandhane symbol kan du også sænke lidt, indtil i har for kold vand i hanerne. MEN så skal du hæve den til mindst 55 grader en dag om ugen. Forebyggelse af bakterier i stillestående vand. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis