Fjernvarme påfyldning og Udluftning

Jeg er lige flyttet i hus med fjernvarme. Jeg har et indirekte anlæg(Akva Lux Ii Vxe) og kan se det mangler vand. Der er i hvertfald 2 radiatorer der ikke kommer varme på og 2, hvor der kun kommer i bunden. 
Manometer står på 1.2 bar, den røde streng står på 2. 
Hvordan fylder jeg det op?
Jeg har læst manualen, men synes godt nok det er dårligt dokumenteret. 
Kan det passe jeg bare skal montore den hvide slange, nede til venstre på første billede, op til hvor den tyrkise streg stopper, og så åbne op begge steder?
Fylder man fjernvarmeband på sådan et anlæg? Eller kan det lige så godt være brugsvand? 

Der står i manualen man skal udlufte anlægget, dog intet om hvordan. Hvordan gøres det?

Hvordan slupper jeg pumpen imens?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på LDS.
Ja, du fylder fjernvarmevand på. Det er behandlet, så ilten er fjernet, og der er tilsat forskellige stoffer som begrænser tæring.
1,2 bar burde være nok til et 1. plans hus, men der sker ikke noget ved at fylde op til 2 bar.
Der er normalt ikke noget at lufte ud i din fjernvarmeunit, men du skal prøve at udlufte dine radiatorer. Husk at holde en klud for når du pbner luftskruerne.
Det kan også være dine radiatorventiler der er “groet fast”. Prøv at afmontere selve termostaten. Inde bag ved sidder der en stift. Når du trykker den ind, skal den selv komme tilbage.


Søren O
Mange tak for svar. Fik fyldt vand på til 1,5 bar, det gjorde ikke nogen forskel. 
Jeg har udluftet alle radiatorer og motioneret termostaterne. 
Det hjalp at udlufte de 2 radiatorer, hvor der kun var varme i bunden, de 2 virker fint nu. Faktisk varmer de klart mest nu, af alle radiatorer, så meget at jeg har måtte skrue ned på 2. Alle andre står på 3. 
Jeg har 2 radiatorer der virker fint på 3. Men jeg har 3, hvor der aldrig kommer varme på og 3 hvor jeg synes at kunne fornemme der er svag varme på. Det er lige meget om de står på 3 eller 5. 

Jeg har gulvvarme på badeværelset. Jeg kan ikke se et returløb på det, kan det være skjult i gulvet? Eller kan det være 1-strengs selvom alt andet er 2-strengs?   

Nogen bud på hvad der kan gøre, der slet ikke er varme på flere radiatorer og kun minimal varme på flere andre, når det ellers er koldt i huset?
Kan det være anlægget skal udluftes også? I så fald, foregår det bare på samme måde, som med radiatorerne? (Kan se der er en luftskrue øverst til venstre. Skal der slukkes for noget inden den åbnes? 
Gulvvarme retur løb er sikkert den som går op igennem termostat. Denne kaldes retur termostat og måler ikke på rummets temperatur men på retur vandets temperatur. Det er så et udtryk for hvor varmt gulvet er.  
Så mangler du et fremløb og denne kan godt være tilsluttet under gulvet. 
Der er ikke andre metoder end udluftning, eller være sikker på at pumpen kører 
Det kan være en fordel at slukke pumpen under udluftnings processen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg ville bestille service på dit unit, det koster ca. 1200kr og der går de det hele igennem inklusiv div. indstillinger så det spiller 100%.. Hvis der nogle fejl på dit unit får du en rapport med hvad der bør udbederes og du kan derefter frit vælge om du ønsker det udbedret og af hvem.

De 1200kr kan være tjent hjem relativt hurtigt og giver ro i ens mave samt varme i huset ;) 
Har du prøvet at demontere termostaten på de radiatorer, som ikke varmer, og skrue pakdåsen ud og motionere membranen indenunder med en stump genstand. Nogle af dine radiatorer virker, så fejlen må findes på de kolde radiatorer.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis