ydervægge temperatur

Hej i en kold tid ;-) 

Findes der en rettesnor for hvad temp. man skal måle på sine ydervægge. 

Vi har pt ikke tændt for dollarprincessen(gasfyret) i kælderen endnu. 
Men spekulerer på om min hulmursisolering stadig er effektiv(25 år siden) 

Vi måler 18 grader på væggene indendørs med en ude temp på 11gr. og en inde temp på 19gr.

Siger man at vægtemp skal være samme som rumtemp. eller vil der altid være en difference. Og hvad er acceptabel difference. 

Syntes jeg har googlet, men kan ikke rigtig finde noget.



Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den temperatur kan du ikke bruge til noget.

Hvis der ikke var termisk modstand når varme går fra et materiale til et andet ville temperaturen på vægens overflade være den samme som rumtemperaturen og på ydersiden den samme som udetemperaturen. Teoretisk kan du udregne hvor meget varme der går igennem muren, ved at måle overfladetemperaturen, men du skal have så mange data, at det er håbløst. Fx tykkelse på maling og andre materialekonstanter omkring malingen og det samme, med de andre lag af væggen.


Helt uenig med GodeVen, - ved mangelfuld hulmursisolering er væggen indvendigt markant koldere end rumtemperatur.
Jeg kan tydeligt måle det ved faldende udendørstemperatur.
Ved perfekt isolering vil overflade og rumtemperatur være ens, men der skal også have været tid til at overfladen er blevet varmet op.
Har temp været sænket over længere tid, så går der også noget tid, før eks møbler har samme temp, som rumtemperatur.
Det kan godt være at djaydjay er uenig, men det ændrer ikke ved fakta.

En dårlig isoleret mur har et større gennemløb af energi og derfor vil overfladetemperaturen være lavere end, en tilsvarende mur med samme materialer i overfladen. Men hvis der ikke er styr på materialernes egenskaber, vil det bare blive en ”hyggemåling” der kun kan afdække ekstreme forhold. Det kan ikke bruges seriøst. Det er derfor, der ikke er noget sagligt materiale om emnet.

Gode ven skrev: Hvis der ikke var termisk modstand når varme går fra et materiale til et andet ville temperaturen på vægens overflade være den samme som rumtemperaturen
Jeg  kan se af efterfølgende indslag at i / vi er enige. Men jeg tror Godeven har fået en omvendt logik ved at sætte et IKKE for meget ind. 
Ved maks. termisk modstand ( mere end super godt isoleret) ville indermuren være samme temperatur som indeluften. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar, kan forstå der ikke er en helt direkte sammenhæng mellem ude/inde temp og væg temp. Der skal nok en termisk måling til.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Annonce
Det er meget omstændeligt at måle isoleringen. Hvis man ved hvorledes muren er lavet, vi jeg anbefale at man bruger lister som disse

https://hbemo.dk/haandbog-for-energikonsulenter-hb2016-2018/vejledende-tekniske-anvisninger-i-tabelform/bygningsdele/u-vaerdier-for-typiske-konstruktioner

https://hbemo.dk/haandbog-for-energikonsulenter-hb2016-2018/vejledende-tekniske-anvisninger-i-tabelform/bygningsdele/u-vaerdier-for-typiske-konstruktioner

Efter 1986 var kravet til vægge af sten højest 0,35. Gennem tiden er kravet steget. I dag vil de gerne have den under 0,1, men det er husets totale isolering man ser på.

Har du overvejet at termofotografere væggen.
Inde-ude temp-forskellen skal helst være høj for at få en entydig indikation af kulde- hhv varmegennemstrømningen.
11-19 er nok ok.
Men lavere udetemp og gang i fyringen indendøre er at foretrække.
Du vil så kunne se om den 25 år gamle hulmursisolering f.eks. er sunket mod bunden af hulmuren.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Har overvejet at bestille nogen til at fotografere mine vægge, men som John Larsen skriver er det nok 
bedst at vente til det bliver koldere, tænker jeg. Netop for at få en tydeligere afvigelse. Men aner intet om den slags termografering. 

En anden ting, jeg husker for nogle år tilbage var der en masse fusk og snyd med disse hulmursisoleringer, er markedet reelt nu eller skal man stadig være på vagt

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hvis den originale isolering er faldet sammen, var (og måske er) der nogle firmaer der sagde at så skulle der blot fyldes mere isolering i. Hvis det vitterligt er faldet sammen, skal det gamle ud, inden der fyldes noget nyt i. Det suges ud, og er en bekostelig affære. Det er luften i isoleringen, der isolerer. Hvis isoleringen er faldet sammen, virker den ikke som den skal, og det er ikke en ordentlig løsning, blot at fylde noget i toppen.

En bekendt havde for ca 5 år siden besøg af et hulmursfirma til et hus fra 1975. De borede huller i væggen og sagde at der var isolering, men de kunne ikke sige om isoleringen var faldet sammen, så det var bedst at de sprøjtede noget mere ind. Det vil jeg kalde svindel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også