Silikonefuge ser sådan her ud- hvad er der galt med den?

Fagmand har lavet nyt badeværelse for os for et år siden. Nu krymper/skaller silikonefugen i badeværelset omkring afløbet. Det ser virkelig mærkeligt ud. Har han brugt en forkert fuge, måske en som ikke kan tåle eddike (jeg afkalker ofte med eddike)?

Og hvilken fuge skal så bruges i stedet?


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved ikke hvad det er der er brugt oprindeligt men fjern den nuværende fuge og brug en sanitetsselikone i stedet for. Den indeholder fungicider der gør det sværere for skimmelsvamp mm. at gro på fugen. 
Ser underligt ud, er det hvide den oprindelige fugefarve? Har det altid haft den sorte nubrede overflade eller er det opstået over tid som du har brugt eddike på det?

Husk at få renset det ordentligt af inden du laver ny fuge (kan anbefale Alfix). Hvis det har været utæt vil det være fyldt med sæbe og fedt som skal fjernes inden en ny fuge kan binde på underlaget.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Nej det er noget der er kommet, dette udseende. Jeg studsede også over at den så ud til at være hvid på den ene side - den har mig bekendt hele tiden været sort. I starten troede jeg det var noget svampevækst!
Kan ikke forestille mig fagmand ikke har brugt sanitetssilikone, alt andet har han lavet til UG kryds og slange..
Der findes silikonefugemasse, som er baseret på eddikesyre, og den har en ret tydelig syrlig / skarp lugt, når den påføres. Den er uegnet til brug på metal, da der kan opstå rust, og så kan syrebaseret fuge blive porøs af at blive udsat for syre / eddike i for stærke koncentrationer over længere tid.

Kvalitetsfugemasse er som regel altid baseret på en form for alkohol, det er mere eller mindre lugtfrit ved påførelse, og så er de væsentligt mere holdbare over tid. Alkoholbaseret fuge er væsentligt dyrere end syrebaseret fuge, snildt 3-4 gange så dyrt.

Mit gæt er, at din håndværker har brugt syrebaseret fuge, hvor der nok skulle have været brugt noget andet.




Hellere leje end at bo på gaden.
Hej Kolding, tak. Det lyder sandsynligt. Jeg må finde noget alkoholbaseret af slagsen.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis