Fjerne sipex vægge i 70'er hus

Vi skal i gang med at renovere stue og køkken og vil i den forbindelse gerne åbne mere op ud til køkkenet.
I dag har vi en døråbning på ca. 1,7 meter der er skåret ud i sipex vægen. Over døren er der ca 25cm væg og til højre for døren er der ca 1m. Væggen går på langs af huset.
Jeg tænker ikke at den er bærende, da vores gitterspær "burde" være selvbærende og der er flere steder i huset hvor der er åbent i hele husets bredde.
En tømrer jeg kender foreslår at forstærke spærene på tværs ovenfra, ved at skrue tre sammenlimede og skruede stykker 45x145 spærtræ på tværs af spærene, ca. over væggen og så 2 spær ud på hver side af åbningen i længden. På den måde mener han at vi kan sikre os bedre mod at spærene begynder at bue nedad.
Jeg synes at det lyder fornuftigt, men hvad siger I kloge hoveder til løsningen?
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke en terning af huset og et snit der viser gitterspærene. Normalt er gitterspærene selvbærende ved at de ligger af på bagmuren. Du nævner også at andre steder i huset går spærene over hele huset uden understøttelse. Det understøtter din antagelse om at spærene er selvbærende.

fase
Kan du få en retholdt mod loftet hvor der ikke er nogle understøtninger. Buer det lidt nedad ville jeg gå med din tømrevens forslag. det er tit at såkaldte selvbærende spær sætter sig. Især hvis de er lavet på pladsen og ikke er fabriksspær.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Jeg ved at spærene er lavet på pladsen, så jeg tænker at jeg laver en overligger på spærene. Testede også om jeg kunne få 5,5m lange stykker op på loftet i går, så det er ikke noget problem.
Tak for svar :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis