Nedtagning af ledhejseport / aluport

Hej.
Har fundet en rigtig fin aluport med motor. den er 4,5 m bred og 3.75 høj.
Hvordan skal en sådan port nedtages?
Det er især fjedrene jeg har lidt betænkeligheder ved - kan de udløses på en måde, når porten er ned.
Der er sikkert mange måder og jeg kan desværre ikke huske producenten af denne port.
Tak for hjælpen
Vh
B
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds. 
Det er bestemt fjedre du skal være forsigtig med. Der er eksempler på alvorlig skade på mennesker.
1. Du kører porten ned, og skal så have fjedre løsnet.
Ofte foregår det sådan her: Du skal have 2 jernstænger ( ca. 0,5 m lange) som passer i huller oppe i kobling / strammer til fjedre. Den sidder typisk midt på akselen. Du skal stå godt på en stige, lift eller stillads. 
Husk at notere hvor mange omgange fjederen er strammet. 
ENTEN er der en malet spiral på fjederen, og så tæller du omgange inden du slækker fjeder. ELLER så maler du en stribe langs fjeder f.eks.  med en spay maling på forside, når der slækkes vil det ikke være en stribe men en spiral. Når så fjeder efter montage strammes så vil din lige stribe vise sig når fjeder er strammet som nu  

Der sættes en stang i et hul så du kan holde fjeder,  samtidig løsnes skruer på kobling / strammer så denne ikke har fat i akslen. 
Så kan fjeder slækkes lidt ved at dreje stang/kobling nedad. Når den ikke kan komme længere på grund af væg eller andet så sættes den anden stang i et hul og du tager fat der og første stang kan tages ud. Sådan skiftes der indtil du har slækket fjeder helt. 
Så kan porten skilles af sektions vis fra toppen, og alt det andet pilles ned. 
Montage igen. 
Skinner monteres og port sektioner stables og ruller sættes i efterhånden
På samme måde som ved slæk strammes fjedre op når porten er monteret igen. 




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hjælpen Erik samt de gode tips som jeg gætter på andre også kan få glæde af.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også